Boeing 737 MAX 8 i luften. (Foto: Boeing | PR)

Får brug for 17.645 nye fly inden 2040

Boeing forudser, at de hastigt voksende markeder i Asien og Stillehavsområdet får behov for 17.645 fly frem mod 2040. Det vil kræve, at der investeres et astronomisk højt beløb.

I løbet af de næste 19 år vil en øget efterspørgsel på flyrejser fra passagerer i Asien og Stillehavsområdet føre til, at der bliver behov at investere store summer i blandt andet 17.645 nye fly. Det slår Boeing fast i en ny langsigtet prognose.

Den amerikanske flyproducent anslår, at Asien og Stillehavsområdet vil tegne sig for næsten halvdelen af ​​den globale flytrafik i 2040. Det vil kræve så stor en investering, at den udregnes i billioner. En billion svarer til tusinde milliarder. De mange nye fly vil have en samlet værdi af 3,1 billioner amerikanske dollars. Altså cirka 20 billioner danske kroner. 

Det bliver dog ikke kun nødvendigt at investere i fly. Hvis Asien og Stillehavslandene skal understøtte den hastigt voksende kommercielle luftfart. Regionen vil skulle investere yderligere 3,7 billioner amerikanske dollars (23,7 billioner danske kroner) i blandt andet vedligeholdelse, reparation og eftersyn af flyene. 

820.000 nye ansatte
På tværs af Asien og Stillehavsregionen er der en række forskellige markeder, der efterspørger flyrejser. Herunder modne økonomier i Nordøstasien og Oceanien samt hurtigt voksende luftfartsmarkeder i Kina, Sydasien og Sydøstasien. 

Boeing forudser, at de sydøstasiatiske lande, der oplever hurtig økonomisk vækst, også vil opleve vækstrater i flåder og passagertrafik, som er “langt højere” end det globale gennemsnit.

Den høje vækst vil medvirke til, at der opstår et stort behov for flypersonale. Ifølge Boeing vil udviklingen føre til, at der skal ansættes 820.000 nye medarbejdere. Det drejer sig om flere end 230.000 piloter, næsten 250.000 teknikere og 340.000 kabineansatte. 

Single-aisle vil være dominerende
Boeing fortæller desuden, at der bliver behov for flere forskellige typer fly. Særligt en slags vil dog dominere. Single-aisle jetfly vil tegne sig for tre fjerdedele af de 17.645 nye fly. I alt forventer Boeing, at Asien-Stillehavs-regionen får behov for godt 13.500 fly af denne type frem mod 2040. 

Derudover forventer selskabet, at der skal leveres 3.800 widebody-fly til brug for både passager- og fragtflyvninger. Fragtflåden i regionen forventes desuden at blive mere end tredoblet de næste 19 år, så den i alt består af 1.160 fly i 2040. 

Flyene vil både være nye, men der bliver også behov for at retrofitte ældre modeller, så de lever op til de aktuelle behov. Det er særligt en stigende e-handel, der driver væksten i luftfragten. Fragtflåden forventes at være nogenlunde på størrelse med med Nordamerikas i 2040.

 

Relaterede artikler:

Risiko for luftfartskrig mellem Asien og Europa

Sidste Boeing 747 leveres i oktober 2022

Airbus stærkere ud af tredje kvartal end Boeing