- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

MAX koster Boeing milliarder

Boeing annoncerer milliardtab på 737 MAX. Flyproducenten kaldet det et ”afgørende øjeblik” for selskabet og håber på gencertificering af flyet sidst på året.

Onsdag 24. juli aflægger Boeing halvårsregnskab, men allerede nu har den amerikanske flyproducent i en selskabsmeddelelse løftet en del af sløret for, hvad investorerne har i vente. Og det er ikke opmuntrende læsning.

Boeing har nemlig besluttet sig for at hensætte et tab på 5,6 milliarder dollars – svarende til 37,2 milliarder kroner – før skat i årets andet kvartal.

Beløbet vil blive bogført som en engangsudgift i kvartalsregnskabet, og dermed forsøger Boeing én gang for alle at tage det økonomiske tab, som MAX-krisen forventes at påføre selskabet. Ikke alene her og nu men også i årene fremover.

Efter skat bliver de 5,6 milliarder til 4,9 milliarder dollars (32,5 milliarder danske kroner) eller 8,74 dollars (58 danske kroner) per aktie.

Går i minus
Det store beløb, som Boeing hensætter, betyder også, at kvartalsregnskabet kommer til at gå i minus.

Det hensatte beløb dækker ikke alene Boeings direkte tab som følge af groundingen af MAX, men også de tab, som Boeings kunder, flyselskaberne, har – og måtte få.

Desuden steg Boeings anslåede omkostninger til at producere 737-flyene med 1,7 milliarder dollars (godt 11 milliarder kroner) i andet kvartal, ”primært på grund af højere omkostninger i forbindelse med en længere end forventet reduktion i produktionshastigheden,” som Boeing formulerer det i meddelelsen.

Påvirker indtjeningen
De forhøjede omkostninger vil reducere Boeings indtjening på 737 MAX både i andet kvartal og i fremtiden.

”Vi tager de nødvendige skridt til at styre vores likviditet og øge vores økonomiske fleksibilitet bedst mulig, mens vi arbejder på at komme gennem udfordringerne,” siger Greg Smith, der er Boeings finansdirektør.

I meddelelsen, der skal gøde jorden før onsdagens regnskabsmeddelelse, skriver Boeing også, at de økonomiske konsekvenser baserer sig på en formodning om, at 737 MAX vil kunne blive gencertificeret i begyndelsen af fjerde kvartal i år.

Bedste skøn
”Denne antagelse afspejler virksomhedens bedste skøn på nuværende tidspunkt, men den faktiske timing for flyets tilbagevendelse til service kan afvige fra dette skøn,” skriver Boeing i meddelelsen.

”Vi er fortsat fokuseret på at få 737 MAX tilbage i drift. Dette er et afgørende øjeblik for Boeing. Intet er vigtigere for os end sikkerheden hos flybesætningerne og passagererne, der flyver på vores fly. Groundingen af MAX giver os betydelig modvind, og de finansielle konsekvenser, der indregnes i kvartalet, afspejler de nuværende udfordringer og hjælper med at imødegå fremtidige finansielle risici,” siger Boeings koncerndirektør, Dennis Muilenburg.

 

Relaterede links

Chefen for Boeings MAX-program træder tilbage

Boeings leverancer mere end halveret

MAX koster indtil videre Boeing én milliard dollars