Boeing Renton Factory, hvor 737 produceres. (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

MAX koster indtil videre Boeing én milliard dollars

Boeing udsendte onsdag sit regnskab for første kvartal. Indtjeningen styrtdykker efter at leveringen af 737 MAX-flyene er sat i stå. Boeing suspenderer sine forventninger til året.

Onsdag fik verdenen en klar indsigt i, hvilke konsekvenser groundingen af 737 MAX har på Boeings finansielle status. Og det er ikke munter læsning for investorerne. Indtjeningen faldt nemlig med hele 21 procent – udelukkende fordi leverancen af nye fly er faldet med en næsten tilsvarende procentsats.

I første kvartal i 2018 rullede 184 nye fly ud fra samlehallerne på Boeing-fabrikkerne. I år blev det kun til 149 leverancer, hvilket er 19 procent færre end i fjor. Af den simple årsag, at Boeing har sat alle leverancer af 737 MAX i bero, mens flyet har flyveforbud, og indtil den nye software og reviderede pilottræning bliver godkendt af myndighederne.

Dystert billede
Samtidig tegner regnskabet for første kvartal et meget dystert billede af, hvad der kan være i vente i de kommende kvartaler. For Ethiopian Airlines styrtet skete 10. marts, og MAX-flyene fik først flyveforbud i ugen efter.

Dermed afspejler regnskabet under én måneds udfordringer med MAX for Boeing. Og da alle eksperter regner med, at der går uger – hvis ikke måneder – før FAA godkender den nye software og den opdaterede pilottræning, og flyene dermed kan komme tilbage på vingerne, kan halvårsregnskabet blive mindst lige så dyster læsning.

Selvom Boeing har stoppet leverancerne af MAX, bliver der stadig produceret nye MAX-fly. Dog er produktionen reduceret med 20 procent til 42 fly om måneden. I regnskabet kan man ikke umiddelbart læse, hvad problemerne med MAX og den reducerede produktion koster Boeing. Men i en investorpræsentation, der blev offentliggjort i forbindelse med regnskabet, skriver Boeing, at produktionsomkostningerne til MAX var én milliard dollars højere i første kvartal end normalt.

Suspenderer forventninger
Usikkerheden om, hvornår flyveforbuddet på MAX bliver ophævet, har også fået Boeing til at suspendere sine økonomiske forventninger til regnskabsåret ’på ubestemt tid’. Suspenderingen er et naturligt træk fra Boeings side, for hvis selskabet opdaterede sine forventninger på nuværende tidspunkt, ville man samtidig sende et uheldigt signal om, at man vidste hvornår flyveforbuddet bliver hævet, og hvilke økonomiske konsekvenser man alt i alt ville ende op med.

Selvom regnskabet er dyster læsning, havde analytikere alligevel frygtet at se tal, der var endnu værre. Derfor steg Boeings aktie også moderat fra morgenstunden på børsen i New York, men samlet set er der lang vej tilbage til fordums styrke, for aktien er faldet 11 procent siden Ethiopian Airlines-styrtet.

 

Relaterede links

Boeing nedsætter MAX-produktion med 20 procent

Salget af Boeing 737 MAX gået i stå

Boeing nedsætter MAX-produktion med 20 procent