- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Norwegian 737 MAX tvunget til landing i Frankrig

En Boeing 737 MAX 8 fra Norwegian er tirsdag blevet tvunget til at lande i Vatry-lufthavnen ved Paris på en positioneringsflyvning fra Málaga til Stockholm.

En Boeing 737 MAX 8 fra Norwegian (SE-RTB, red.) har siden den 12. marts været parkeret i Málaga Lufthavn efter at der blev udstedt flyveforbud for flytypen. Imidlertid har Norwgian ønsket at flytte flyet til Stockholm, hvorfor det tirsdag kl. 08.42 gik på vingerne som rutenummer DY8922.

Flyet nåede dog ikke længere end den nordlige Frankrig, da det blev tvunget til landing af både franske og tyske luftfartsmyndigheder. Derfor står flyet lige nu i Aérport Paris-Vatry, hvor det landede ved middagstid.

“Vi har fået alle de nødvendige tilladelser til flyvningen fra EASA. Flightplan var godkendt af Eurocontrol og de svenske luftfartsmundigheder, og vi havde godkendelse til at lande i Arlanda-lufthavnen. Lige før flyet fløj ind tysk luftrum, meddelte de franske og tyske myndigheder, at der ikke var tilladt at foretage repositioneringsflyvninger med MAX i deres luftrum,” forklarer kommunikationschef Andreas Hjørnholm fra Norwegian til CHECK-IN.dk.

Boeing 737 MAX-flyet cirklede i en holding-position mellem Metz og Nancy før diversion til Aéroport Paris-Vatry. (Grafik: Flightradar24.com)

Afventer de franske myndigheder
Flyet befinder sig stadig i den franske lufthavn og afventer det videre forløb.

”Vi venter nu på, at de franske myndigheder giver tilladelse til, at der kan flyves videre til Stockholm,” siger Andreas Hjørnholm.

Får Norwegian ikke tilladelsen fra de tyske myndigheder, kan det være nødvendigt at flyve en anden rute for at nå frem til den svenske hovedstad.

En talskvinde fra den tyske lufttrafikkontrol DFS Deutsche Flugsicherung siger til det tyske luftfartsmedie aero.de, at Norwegian tirsdag aften søgte om tilladelse til at flyve gennem tysk luftrum, selvom det er lukket for samtlige Boeing 737 MAX – uanset formål.

Oprindeligt havde DFS udsendt en NOTAM (Notice to Airmen, red.), hvor det blev præciseret, at der var flyveforbud for MAX 8 og MAX 9 i tysk luftrum i 90 dage fra 11. juni og frem til den 10. juni. Norwegian øjnede muligheden for at benytte sig af det “åbne vindue”, men de tyske myndigheder har allerede forlænget forbuddet i yderlige tre måneder frem til og med den 8. september.

Norwegian forklarer, at selskabet har et ønske om at have så mange Boeing 737 MAX-fly som muligt placeret samme sted, således at det vil være lettere rent logistisk at klargøre flyene, når de atter skal på vingerne igen.

Indtil videre har Norwegian fjernet Boeing 737 MAX fra tidtabellen frem til den 31. august, og der foreligger endnu ingen myndighedsgodkendelse af den opdaterede software, som Boeing har udviklet til MAX-flyene.

 

Relaterede artikler

Norwegians MAX-fly i 10 forskellige lufthavne

Norwegian erstatter MAX 8 med Dreamliner

Norwegian grounder sine 737 MAX (opd.)