- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Norwegian-chef er skuffet over Danmark

Norwegian føler sig forskelsbehandlet i forhold til SAS, der får milliardhjælp af den danske og svenske stat. Det norske lavprisflyselskab har nemlig ikke udsigt til at få økonomisk hjælp i forbindelse med coronakrisen af de to lande.

Den norske regering har rakt hånden ud til Norwegian med en økonomisk hjælpepakke, som indtil videre har rustet selskabet mod konkurs. Og lignende hjælp burde være på vej fra Danmark og Sverige, lyder det.

”Jeg kan ikke sige andet, end at vi bare ryster på hovedet i fortvivlelse. Jeg synes, ​​at det hele fremstår meget dårligt gennemtænkt for alle, som er optaget af sund konkurrence til fordel for hele Skandinavien,” siger Jacob Schram, koncernchef i Norwegian, til det norske erhvervsmedie E24.

Redningsplanen for SAS sikrer 8,5 milliarder danske kroner i ny kapital fra selskabets hovedaktionærer – den danske stat og den svenske stat samt den svenske Wallenberg-familie. Herudover har den norske stat givet tilsagn om at skyde 355 millioner danske kroner i SAS for at opretholde norske indenrigsruter.

Forstår ikke danske politikere
Mens milliarderne tilflyder SAS, må Norwegian altså imidlertid kigge langt efter ny kapital eller lån fra Danmark og Sverige.

”Jeg forstår ikke, hvorfor politikerne ikke ønsker en sund konkurrence, der giver dem mulighed for at tilbyde deres borgere den bedst mulige infrastruktur til den bedst mulige pris,” siger Jacob Schram om de danske og svenske politikere.

Norwegian-koncernchefen understreger, at han overhovedet ikke er imod, at SAS modtager hjælp fra Danmark og Sverige. Han mener bare, at der i skandinavisk luftfart ikke skal være forskelsbehandling, som er med til at fordreje konkurrencen. Når en aktør får støtte fra tre lande, som er meget større end den, Norwegian får, er der noget galt, mener han.

Det danske finansministerium har over for E24 ikke haft mulighed for at kommentere på Jacob Schrams kommenterer som følge af ferieafvikling. Norwegian har ansøgt om 300 millioner norske kroner (209 millioner danske kroner, red.) fra den svenske stat, men selskabet fik afslag på dette.

”Riksgälden træffer sine beslutninger baseret på regeringens tildeling. En forudsætning for, at et luftfartsselskab skal kunne opnå et statsgaranteret lån, er, at det anses for at have været økonomisk bæredygtigt per 31. december 2019,” skriver talsmand Åsa Elm til det norske medie på vegne af svenske myndigheder.

SAS-redningsplan møder modstand
Danske og svenske myndigheder har ønsket, at Norge igen ville træde ind som medejer af SAS, men den norske stat har afvist dette. Jacob Schram mener, at det er den helt rigtige beslutning, da konkurrencesituationen i så fald ville have været endnu mere forvrænget.

Redningsplanen for SAS har dog mødt modstand fra selskabets obligationsejere, der indtil videre har afvist at stemme for den økonomiske redningsplan. Den ville forringe værdien af deres investering.

SAS ville højst sandsynligt være gået konkurs uden kapitalindskuddet fra Danmark og Sverige, og obligationsejerne ville dermed miste hele deres tilgodehavende. Den danske og svenske stat har derfor betinget, at obligationsejerne også bærer en del af den finansielle byrde.

Aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank vurderer, at redningsplanen for SAS vil blive godkendt, når obligationsejerne får stillet lidt bedre vilkår i udsigt.

 

Relaterede artikler:

Norwegian efterlod milliongæld i svensk pilotselskab

Norwegian: Betydelig risiko for konkurs

SAS-redningsplan møder modstand fra investorer