- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ny skandinavisk Kina-rute sat på pause

Det kinesiske flyselskab Hainan Airlines åbnede i maj en ny direkte rute fra Beijing til Oslo, men den bliver nu midlertidigt indstillet. Det er uvist, hvornår den vender tilbage.

Der var stor begejstring i Norge, da Hainan Airlines sidste år annoncerede, at det ville åbne en rute fra den kinesiske hovedstad, Beijing, til Oslo. Ruten fik sin premiere i maj i år, og det var den første direkte Kina-ruteflyvning fra Norge.

Nu har det kinesiske flyselskab valgt at sætte ruten på pause i årets sidste to måneder. Den sidste flyvning bliver i slutningen af oktober, og herefter må passagererne således finde andre veje at komme frem og tilbage mellem Norge og Kina.

”Det er rigtigt, at Hainan Airlines har valgt at tage en pause på denne rute i november og december,” siger Joachim Westher Andersen, kommunikationschef i Oslo Lufthavn, til Hangar.no.

Det er uvist, om ruten vender tilbage i 2020. Hainan Airlines betjener ruten tre gange om ugen – mandag, onsdag og fredag – med en Airbus A330-300 med 292 sæder fordelt på 32 i Business Class og 260 i Economy Class. I foråret åbnede Hainan Airlines salget for billetter til afgange også efter den 27. oktober i år, men sidste flyvning foretages altså i slutningen af indeværende måned.

Fiskeindustri glad for Kina-rute
Innovasjon Norge sagde ved lanceringen af ruten, at den var vigtig for at skabe kinesisk interesse for Norge.

”I samarbejde med Avinor og rejsebranchen har vi taget en langsigtet og dedikeret tilgang for at skabe interesse for Norge på det kinesiske marked. Det har vi lykkedes med, og direkte fly er en forudsætning for at gøre Norge mere relevant som en helårsdestination,” sagde Bente Bratland Holm, rejselivsdirektør i Innovasjon Norge, i oktober sidste år.

Den direkte rute mellem Oslo og Beijing kommer ikke kun passagererne til gode, men også den norske fiskeindustri. Frisk norsk fisk og skaldyr har fået stigende popularitet i Asien, og ruten er dermed med til, at produkterne på hurtigst mulig vis kan komme til Kina. Forventningen er, at den årlige transport af fisk og skaldyr har en værdi af næsten 200 millioner norske kroner, har Martin Langaas, direktør for flyfragt i Avinor, tidligere sagt.

Norwegian vil til Kina
Når ruten mellem Oslo og Beijing sættes på pause, vil Stockholm og København igen være de eneste skandinaviske hovedstæder, der har direkte Kina-ruter. Norwegian har tidligere ytret stort ønske om at åbne en rute fra Oslo til Kina. Lavprisflyselskabet var derfor også ærgerlig over, at Hainan Airlines blev det første flyselskab til at operere direkte mellem Oslo og Beijing.

SAS er det eneste skandinaviske flyselskab, som har rettigheder til at flyve fra Norge og over det nordlige Rusland til Kina. Selskabet driver dog i øjeblikket kun Kina-ruter fra København. Norwegian har forsøgt at få den norske regering til at forhandle med Rusland om en rettighed, men det har indtil videre ikke båret frugt.

 

Relaterede artikler:

Ny skandinavisk Kina-rute indviet

Kinesisk selskab vil åbne Oslo-rute i oktober

Officielt: Norge får sin første Kina-rute