- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Nyt marked i Kina åbner sig for to flytyper

ATR og Embraer har begge fået mulighed for at komme ind på det kinesiske marked med en ny flytype. Behovet for regionale fly i Kina forventes at stige i de kommende år.

De civile luftfartsmyndigheder i Kina, CAAC, har givet grønt lys til et fly fra henholdsvis fransk-italienske ATR og brasilianske Embraer.

Først og fremmest har CAAC således godkendt typecertifikatet til turbopropflyet ATR 42-600. Godkendelsen giver mulighed for, at ATR kan genindtræde på det kinesiske marked med en fast ordre på tre fly fra en ukendt køber.

”At modtage CAACs validering af ATR 42-600-typecertifikatet, sammen med en fast ordre, er en stor præstation, der markerer genintroduktionen af ​​ATR-turbopropfly i Kina. ATR 42-600 vil uden tvivl vise sig at være en gamechanger,” siger Nathalie Tarnaud Laude, koncernchef i ATR.

”ATR tilbyder et miljøansvarligt alternativ til jetfly, samtidig med at der bringes komfort og bekvemmelighed til passagerer og væsentlige flyruter for samfund og virksomheder til at trives.”

Regionale flyvninger giver positiv effekt
Ifølge ATR har regional luftfart en positiv effekt på et lands økonomi og samfund. Hvis man øger antallet af regionale flyvninger med 10 procent, genererer det eksempelvis en stigning på fem procent i turismen og otte procent i direkte investeringer fra udlandet.

”I 2035 forventer vi, at over 150 lufthavne vil være bygget i Kina, og turbopropfly vil spille en nøglerolle i at skabe et nyt netværk af korte ruter, der komplementerer højhastighedstoget,” siger Fabrice Vautier, kommerciel direktør hos ATR.

En prognose fra ATR for de kommende 20 år viser, at der bliver behov for 280 nye turbopropfly i regionen.

Embraer-fly også godkendt i Kina
Også Embraer har fået fodfæste i Kina, efter CAAC har godkendt typecertifikatet til Embraer E190-E2. Det forventes, at også den større Embraer E195-E2 vil blive godkendt i Kina inden længe.

”CAACs certificering af E190-E2 er gode nyheder for Embraer og vores potentielle kunder i Kina. Certificering baner vejen for betydelige E190-E2-forretningsmuligheder i Kina – data afslører, at en milliard mennesker, der bor i Kinas sekundære og tertiære byer, aldrig har fløjet,” siger Arjan Meijer, koncernchef hos Embraer Commercial Aviation.

Seneste markedsprognose fra Embraer viser, at der vil blive leveret 1.445 nye fly i Kina frem til 2041 i kategorien op til 150 sæder.

”Det er det første fly i sin klasse, der har fløjet til nogle af verdens højest beliggende lufthavne i det vestlige Kina, inklusive Lasha og Yushu. Vi mener, at E190-E2 er det bedste fly til at betjene markeder med lav tæthed, men i høje højder i det vestlige Kina med den rigtige ydeevne,” siger Guo Qing, administrerende og kommerciel direktør hos Embraer China.

Embraer E190-E2 og E195-E2 får plads til henholdsvis 114 og 146 passagerer. Når Embraer E190-E2 med en enestående ydeevne for alvor kommer ind på det kinesiske marked, vil det kunne operere til lufthavne, der altså har restriktioner på grund af deres høje placering eller korte landingsbaner.

 

Relaterede artikler:

Kina kan være langt fremme med turbopropfly

Flyselskab vil konvertere 75 ATR 72-600 til brint

Embraer får certificeret ny E190-E2