Illustration af en ATR 72-600 fra det amerikanske flyselskab Connect Airlines. Illustration: Connect Airlines

Flyselskab vil konvertere 75 ATR 72-600 til brint

Det nye amerikanske flyselskab Connect Airlines har lavet en aftale med Universal Hydrogen om at konvertere 75 ATR 72-600 til at flyve på brint. Første fly vil blive leveret i 2025.

Conncet Airlines er navnet på et nyt flyselskab i USA, og det er lanceret af det Boston-baserede Waltzing Matilda Aviation (WMA).

Flyselskabet er endnu ikke gået på vingerne, men ambitionerne er store. Således har Connect Airlines og amerikanske Universal Hydrogen indgået en aftale, der indebærer en fast ordre på konvertering af 75 ATR 72-600, der skal drives af brint. Aftalen er desuden inklusiv købsrettigheder til 25 ekstra ATR-konverteringssæt.

Dermed er Connect Airlines på vej til at blive verdens første passagerflyselskab, der kan flyve CO2-neutralt.

”Vi bygger Connect Airlines fra bunden som en smartere og mere bæredygtig rejsemulighed for nordamerikanske rejsende. Vi har forpligtet os til at blive verdens første ægte nulemissions-flyselskab, og den eneste måde at opnå dette på kort sigt er med brint,” siger John Thomas, administrerende direktør i Connect Airlines.

Skal ikke investere i ny lufthavnsinfrastruktur
Levering af det første ATR-fly med brint som drivmiddel vil efter planen blive leveret i 2025. Aftalen mellem Connect Airlines og Universal Hydrogen følger op på en indledende hensigtserklæring mellem selskaberne i 2021.

”Denne ordre placerer Connect solidt på forkant i marchen for at få luftfarten på vej mod emissionsmålene i Paris-aftalen. Denne march skal meget snart blive til en sprint, hvis industrien har noget håb om at dekarbonisere i tide uden at skulle begrænse væksten i passagervolumen,” siger Paul Eremenko, medstifter og administrerende direktør for Universal Hydrogen.

Universal Hydrogen tilbyder levering af brint-brændstof til lufthavne ved hjælp af en modulær kapselteknologi, der muliggør transport og håndtering af brint med eksisterende godshåndteringsudstyr. Dermed sparer man omkostninger til at etablere ny lufthavnsinfrastruktur, og næsten alle lufthavne i verden vil derfor være klar til brint.

”Vi ser partnerskabet med Universal Hydrogen som den hurtigste vej til nulemissions-drift, fordi de tilbyder både en overkommelig eftermonteringsløsning til den eksisterende flyflåde, såvel som en pragmatisk tilgang til levering af brint til enhver lufthavn i vores rutenetværk,” siger John Thomas.

Vil etablere ruter fra Toronto
Connect Airlines og Universal Hydrogen indgik en hensigtserklæring i december 2021, der indebar køb af 12 brint-konverteringssæt til Dash 8-Q300 og købsrettigheder til yderligere 12 sæt til andre flytyper.

I første omgang vil Connect Airlines flyve med turbopropfly på almindelidt brændstof. Flyselskabet afventer stadig de endelige godkendelser fra luftfartsmyndighederne, inden det kan gå i luften med første flyvning. Ifølge planespotters.net har selskabet i øjeblikket registreret to fly af typen Bombardier Dash 8-Q400.

Connect Airlines vil være fokuseret på at tilbyde flyvninger til canadiske Toronto Billy Bishop City Airport fra forskellige byer i det nordøstlige USA og fra Midtvesten. Planen er at komme på vingerne i 2022 med i første omgang tre daglige afgange fra Toronto til både Philadelphia og Chicago O’Hare.

Fokus er at levere et premium-produkt til primært forretningsfolk, der ønsker hurtig adgang til Torontos centrum.

 

Relaterede artikler:

Her er USA’s tre nyeste flyselskaber

Flypop leaser A330 til opstart i efteråret

Bliver testkunde på brintdrevet ATR 72-fly