- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

På rundtur i den enorme A350-samlefabrik

(TOULOUSE) Det er som at flyve ind i en helt anden verden, når man kommer ind ad døren til samlefabrikken for Airbus A350 XWB. Et kæmpemæssigt halområde åbner sig, og det står hurtigt klart, at det er fødeklinikken for et af verdens hidtil mest moderne langdistancefly.

Samlehallen er kolonorm, og den energi og stemning, der forekommer på stedet, vil efter alt at dømme få enhver flyentusiast til at trippe på stedet af lutter begejstring. Ja, selv de knap så flyinteresserede individer vil være i overhængende fare for at blive opslugt af flyfabrik-magien.

CHECK-IN.dk var af Airbus inviteret indenfor i hovedbygning M50 i forbindelse med Airbus Innovation Days 2019, der fandt sted tidligere i indeværende uge. Rundvisningen på A350 XWB Final Assembly Line (FAL) i Toulouse blev dirigeret af en Airbus-guide. Undervejs blev der gjort stop ved forskellige stationer for at få et indblik i, hvordan typerne A350-900 og A350-1000 kommer til verden.

FAL dækker et samlet område på 141.000 kvadratmeter, hvoraf 87.800 kvadratmeter består af selve fabrikshaller til flyene. 33.000 kvadratmeter udgøres af kontorer, workshops og logistikområder. Hovedbygningen er i sig selv 53.000 kvadratmeter, og anlægsarbejdet af den begyndte i januar 2009. Det tog to år og fem måneder at bygge den.

Station 59 i hovedbygning M50 på Toulouse-fabrikken. Om kort tid vil produktionen af første A350 til SAS begynde her. Foto: Danny Longhi Andreasen

Fra station til station
Det første stop på rundvisningen i den enorme samlehal er Station 59 i det nordvestlige hjørne af bygningen. Her ankommer flyskroget i tre dele fra primære produktionsanlæg i Spanien og Tyskland, og der bliver blandt andet installeret toiletter og hvilekabiner til besætningen. Næste stop var Station 50, hvor de tre dele bliver samlet til ét flyskrog.

Turen gik herefter videre til Station 40, hvor flyene for alvor træder ind i en afgørende produktionsfase. På denne station bliver vingerne monteret, og det store hovedlandingsstel bliver sat på. Også halesektionen og motorpylonerne bliver blandt andet monteret her. På denne station stod en A350, der skal leveres til Qatar Airways. Herudover lå et sæt vinger allerede klar til næste fly, der kommer ind på denne plads.

For undertegnedes vedkommende sluttede rundvisningen ved Station 40. Men produktionsarbejdet fortsætter på Station 30, hvor der installeres sæder i flyene, og hvor de elektroniske systemer bliver testet. Herefter bliver A350’erne flyttet til Station 18 og Station 20, inden det køres i malerhallen for at blive fuldt færdiggjort.

Station 40 ved A350 XWB Final Assembly Line. Her bliver blandt andet vingerne monteret. Dette fly skal leveres til Qatar Airways. Foto: Danny Longhi Andreasen

Det var utroligt fascinerende at tænke på, at et langdistancefly som A350 bliver sat sammen i denne – for et menneske – gigantiske samlehal, hvorefter flyet forlader en prik på verdenskortet for at kunne tilbagelægge op til 15.000 kilometer på én flyvning (for en A350-900, red.). Dét er i sandhed en enestående bedrift. Overvældende indtryk fra der, hvor A350’erne bliver vakt til live.

SAS-fly tager snart form
Den første af i alt otte Airbus A350-900 til SAS vil inden længe bevæge sig gennem de føromtalte produktionsstationer. I øjeblikket ankommer de forskellige dele til produktionsanlægget, og om kort tid vil der blive arbejdet på de tre dele til flyskroget på Station 59.

SAS’ første A350’er har fået produktionsnummeret MSN 358, og det vil blive indregistreret i Sverige som SE-RSA med navnet Ingegerd Viking. SAS forventer at modtage det første fly i november i år.

Den samlede produktionstid fra Station 50 til levering til kunden tager omtrent to og en halv måned. Vurderet ud fra dette vil SAS-flyet formentlig nå til Station 50 tidligst omkring midten af august.

Oversigt over Airbus’ produktionsanlæg i Toulouse. Foto: Danny Longhi Andreasen

Stjernestatus til A350
Der hersker ingen tvivl om, at Airbus A350 er en øjesten for den europæiske flyproducent. Til og med april havde Airbus modtaget 893 ordrer på A350 fra 51 forskellige kunder. 265 fly er indtil videre leveret til 24 forskellige kunder – herunder 18 A350-1000.

”A350 er helt klart en stjerne,” sagde Christian Scherer, kommerciel direktør hos Airbus, i forbindelse med Airbus Innovation Days 2019 – hvorefter han satte specifikt fokus på A350-1000.

”Der er indtil videre to operatører, der flyver A350-1000. De er meget glade for dem. Flyet vil blive flagskibet for fly med stor kapacitet og stor rækkevide i de kommende år. Det er det eneste rigtigt nye højteknologiske fly derude.”

Philippe Mhun, direktør for flyprogrammer og services hos Airbus, fremhævede ved samme lejlighed, at A350 ikke ville være, hvad det er i dag, uden A380, som bekendt ikke længere vil blive produceret fra 2021. Mens A380’eren aldrig blev den store sællert, er situationen en ganske anden med A350’eren. Han fortæller ligeledes specifikt om typen A350-1000.

En model af A350 XWB ved indgangen til Airbus’ samlehal for denne flytype. Foto: Danny Longhi Andreasen

”A350-1000 er virkelig godt kørende og kunderne er meget glade for passageroplevelsen og ydeevnen. Den gode ting ved A350-programmet er, at der ikke er nogen overraskelser for kunderne. Og det har stor værdi for kunderne i forhold til at forudsige deres drift,” fortalte Philippe Mhun.

I en typisk tre-klasses kabineindretning har A350-900 plads til 325 passagerer, mens A350-1000 kan rumme 366 passagerere. Begge modeller kan indrettes til maksimum 440 passagerer. Den maksimale startvægt for førstnævnte type er 280 ton, mens sidstnævnte kan rejse sig mod himlen med samlet 316 ton. A350-1000 kan flyve op til 557 kilometer længere end A350-900.

CHECK-IN.dk var inviteret til Airbus Innovation Days 2019, der blev afholdt fra den 21. til 22. maj hos den europæiske flyproducent i Toulouse. Rejse og ophold var betalt af Airbus.

 

Relaterede artikler:

Airbus har startet produktion af A350 til SAS

SAS har navngivet de første A350-fly

SAS løfter sløret for første Airbus A350-ruter

Luftwaffe bestiller A350-regeringsfly med raketafvisningssystemer

Hemmelighedskræmmeri om nye A350-fly til SAS