- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Pilot fyret efter at være faldet i søvn på flyvning

En kaptajn fra ITA Airways er fyret, efter han angiveligt faldt i søvn på en flyvning, mens styrmanden tog en godkendt lur. Jagerfly blev alarmeret som følge af de ukontaktbare piloter.

Forleden drønede en stor Airbus A330-200 reelt set af sted uden piloter i over 11 kilometers højde i 10 minutter.

Den yderst alvorlige situation opstod 1. maj 2022 på en ITA Airways-flyvning med rutenummer AZ609 fra New York-JFK til Rom-Fiumicino. Flyet lå i 38.000 fod (11.582 meter, red.) cirka 200 nautiske mil (370 kilometer, red.) nordvest for Marseille i Frankrig, da det blev givet videre til Marseille Center.

Det viste sig dog, at ingen af de to piloter om bord reagerede over for de franske flyveledere i 10 minutter. Dette udløste en terroralarm, og to jagerfly blev gjort klar til at flyve af sted. De nåede dog ikke at flyve op til passagerflyet, da ITA Airways-piloterne langt om længe reagerede over for flyvekontrollen.

Herefter fortsatte A330’eren til Rom-lufthavnen uden yderligere hændelser. Det skriver flere internationale medier – herunder Business Insider.

Gav skylden til flyets system
I perioden, hvor flyvelederne ikke kunne få kontakt til piloterne, tog styrmanden en godkendt lur, som er en almindelig praksis på længere flyvninger.

En intern undersøgelse hos ITA Airways har imidlertid vist, at flyets kaptajn angiveligt faldt i søvn samtidig med styrmanden, mens autopiloten var slået til. Dermed var flyet reelt set uden piloter i de 10 minutter, hvor de ikke var til at kontakte.

Kaptajnen er blevet fyret efter den interne undersøgelse. Han nægtede dog at være faldet i søvn og gav i stedet skylden til et defekt kommunikationssystem. Teknikere fra ITA Airways testede flyets systemer efter flyvningen, og de fandt imidlertid ingen fejl.

’Sikkerheden ikke på spil’
ITA Airways har understreget, at flyvesikkerheden ikke var i fare på noget tidspunkt. Selskabet vil dog ikke præcisere, hvad der skete om bord på flyet, men det har i stedet oplyst, at kaptajnen ”ikke overholdt de gældende procedurer”.

”Flyet var på autopilot, fløj med normal hastighed og højde og afveg aldrig fra sin rute. Passagersikkerheden blev aldrig kompromitteret,” understreger en talsmand fra ITA Airways til det britiske medie The Telegraph.

Data fra Flightradar24 viser også, at A330’eren ikke afveg fra sin rute eller ændrede højde i den periode, hvor piloterne var ukontaktbare. De franske luftmyndigheder kontaktede deres italienske kolleger klokken 05.21 lokal tid, da de ikke kunne få kontakt med piloterne. Herefter blev ITA Airways’ centrale kommandocenter adviseret.

ITA-kommandoen forsøgte at kontakte piloterne direkte – først via satellittelefon og derefter via meddelelsessystemet ACARS (Aircraft Communications Adressing and Reporting System). Kort efter reagerede piloterne og kunne således igen varetage opgaven med at kontrollere og styre flyet.

 

Relaterede artikler:

Piloter sov samtidig i cockpittet

Træt pilot var tæt på katastrofe i Billund

Air France-piloter vågnede lige før styrt