- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Piloters færdigheder bliver ”rustne” under coronakrisen

Piloter har under COVID-19-pandemien lavet flere fejl, som de tilskriver, at de ikke har fløjet så meget som normalt. Amerikanske luftfartsmyndigheder har slækket på kravene.

Piloter har under COVID-19-pandemien lavet en række fejl, som de – i hvert fald delvist – tilskriver, at det er blevet ”rustne”, fordi de ikke flyver lige så meget som normalt. Det skriver det amerikanske medie Los Angeles Times.

En pilot havde så mange problemer med at lande et passagerfly på en blæsende dag, at der skulle tre forsøg til, før det lykkedes. En anden pilot glemte at frigøre parkeringsbremsen inden push-back, hvilket førte til skader på det køretøj, der trak flyet.

Ved en tredje hændelse glemte en kaptajn at slå den anti-icing-mekanisme til, som sikrer, at højdesensorer og fartsensorer på ydersiden af flyet ikke blokeres af is. ”Jeg var rusten, fordi jeg ikke havde fløjet i et par måneder,” siger kaptajnen i en sikkerhedsrapport.

For hurtigt eller for højt ind ved landing
Luftfartseksperter og repræsentanter for flyselskaber bekræfter ifølge det amerikanske medie, at piloter, der er inaktive i flere måneder, har dårligere færdigheder.

Blandt de mest almindelige fejl, som piloterne laver, er at komme ind for hurtigt eller for højt ind med flyet under en landing, eller glemme at få tilladelse fra flyvelederne, før de går ned i en lavere højde.

Siden starten på ​​COVID-19-pandemien har flyselskaberne reduceret antallet af daglige flyvninger dramatisk på nogle ruter og i mange tilfælde helt indstillet ruter på grund af lav efterspørgsel.

I april og maj 2020 faldt antallet af daglige flyafgange i USA til omkring 75 procent af niveauet før pandemien. I de seneste måneder er antallet af afgange øget, så det nu ligger cirka 43 procent under niveauet før pandemien.

Krav til piloter slækket
Som et resultat heraf, er nogle piloter vendt tilbage til cockpittet efter at have været væk i op til fire måneder. Ifølge de amerikanske regler skal piloter have udført mindst tre starter og tre landinger – enten med et fly eller i en flysimulator – inden for de seneste 90 dage for at måtte flyve et kommercielt jetfly.

De amerikanske luftfartsmyndigheder FAA ændrede dog på dette krav to gange sidste år, hvilket gav piloter mere spillerum. Piloter, der ikke havde udført tre starter og tre landinger i de 90 dage inden udgangen af ​​september 2020, fik yderligere 60-dage til at gøre det. Piloter, der ikke havde opfyldt kravet før 31. december 2020, fik yderligere 30 dage til at gennemføre de tre starter og landinger.

FAA har forsvaret ændringen med, at piloter, der sætter sig i et cockpit eller en simulator for at øve sig på at flyve, øger risikoen for at sprede COVID-19. FAA bemærkede, at flere aktører, heriblandt brancheorganisationerne Airlines for America og Regional Airline Association, havde anmodet om at få perioden forlænget.

Flere problemer under landing
Flyselskabernes internationale organisation IATA rapporterede i foråret 2020 om en kraftig stigning i antallet af fly, der foretog “unstable approaches“, hvilket typisk opstår, når piloter forsøger at lande med for høj hastighed eller uden tilstrækkelig motorkraft og skal foretage justeringer i sidste øjeblik.

Antallet af “unstable approaches” blev øget fra 13-14 for hver 1.000 flyvninger før pandemien til mere end 35 pr. 1.000 flyvninger i maj sidste år. Problemet var stigende i lufthavne rundt om i verden i foråret og sommeren 2020, men er de seneste par måneder vendt tilbage til niveauet fra før pandemien, siger IATA.

 

Relaterede artikler:

Over 50 procent af alle piloter er ikke længere aktive

Piloter håndterer kollisionsadvarsler forkert

20 millioner kroner til ledige piloter og flyveledere