- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Qatar Airways skal fragte norske fisk med passagerfly

Fra 14. december vil Qatar Airways sende tre Boeing 777-passagerfly om ugen til Harstad-Narvik i det nordlige Norge. På returen til Doha vil der udelukkende være fisk om bord.

Norge er kendt for sin store eksport af fisk og skaldyr i mange afskygninger, og de udsøgte delikatesser sendes verden rundt til glæde for befolkninger på flere kontinenter.

Sædvanligvis foregår eksporten med fly fra Oslo Lufthavn, men i den kommende tid vil fiskene blive sendt i luften fra en lufthavn tættere på det sted, hvor de enten bliver hevet i land eller opdrættet.

Således vil Qatar Airways fra 14. december 2020 sende tre passagerfly af typen Boeing 777-300ER fra Doha til Harstad-Narvik Lufthavn (EVE), der ligger i Evenes Kommune i det nordlige Norge. De tre ugentlige afgange finder sted mandag, tirsdag og torsdag.

De norske fiskeeksportører får 150 ton fragtkapacitet til rådighed hver uge, og størstedelen af eksporten udgør skaldyr og laks. Fra Doha til Norge vil der desuden være 50 ton fragt til rådighed hver uge.

Direkte flyvninger øger kvalitet og friskhed
Qatar Airways Cargo er glade for det nye samarbejde med NordicGSA om at sende tre passagerfly – med tomme kabiner – til det nordlige Norge hver uge fra midten af december.

”I samarbejde med NordicGSA er vi glade for at introducere fragtkapacitet og støtte Nordnorges skaldyr- og lakseksportører, der vil drage fordel af direkte forbindelse til de afrikanske, asiatiske og mellemøstlige markeder via Doha,” siger Guillaume Halleux, fragtdirektør hos Qatar Airways.

Også Perishable Center Nord AS er begejstrede for aftalen med Qatar Airways om mere direkte og hurtigere transport fra Norge til Mellemøsten.

”At operere mere direkte ruter til og fra markedet vil betyde meget for skaldyrsvirksomhederne i nord, og kvaliteten, friskheden og konkurrenceevnen vil helt sikkert blive bedre. Vi ser frem til at starte op og udvikle – og sammen med Qatar Airways Cargo gøre skaldyr fra Nordnorge mere tilgængeligt globalt,” siger Stig Winther, administrerende direktør i Perishable Center Nord AS.

Daglige afgange til Oslo
Normalt vil de letfordærvelige varer altså skulle transporteres med lastbil eller skib til Oslo Lufthavn først – for dernæst at blive lastet på Qatar Airways-fly mod Mellemøsten. Dette kan således undgås ved de nye flyvninger direkte til det område, hvor fiskene bliver produceret.

Lufthavnen i Harstad-Narvik har en landingsbane på 2.812 meter, hvorfor det er muligt for Qatar Airways at sende de store Boeing 777-fly direkte til fiskene i det nordlige Norge. I slutningen af oktober udtalte Stig Winther – ifølge NRK – til det norske medie Fremover, at han forventede 10-15 nye arbejdspladser i Harstad-Narvik-lufthavnen. Dette var dog baseret på forventeligt fire ugentlige fly fra Qatar Airways – og ikke de tre annoncerede flyvninger.

Det nordiske marked er generelt set vigtigt for Qatar Airways, der flyver med passagerer og fragt til og fra Oslo, Stockholm, Helsinki og København med en samlet ugentlig lastkapacitet på 2.000 ton. Fisk og skaldyr udgør størstedelen af fragten.

Qatar Airways’ rute til Oslo Lufthavn er siden 1. december blevet betjent dagligt med en Airbus A350-900. I perioden forinden benyttede flyselskabet en kombination af A350 og Boeing 777-300ER på de daglige flyvninger.

 

Relaterede artikler:

582 smittede Qatar Airways-passagerer

Qatar Airways udvider på Oslo

​Fagforening vil smide Qatar Airways ud af Norge