- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Radiovært sender SAS i shitstorm

Frederik Cilius Jørgensen, der er kendt fra satireprogrammet Den Korte Radioavis, udstiller hvordan SAS laver gentagne fejl i forbindelse med en rejse til Firenze. SAS lægger sig nu fladt ned.

Et opslag på Facebook fra den kendte satiriker og radiovært Frederik Cilius Jørgensen fået så meget opmærksomhed og negativ omtale for SAS, at der er tale om en egentlig shitstorm.

I løbet af 36 timer har opslaget fået omkring 9.000 likes, flere end 800 kommentarer og 2.300 delinger.

Opslaget, der er et veritabelt long-read på 3.554 ord beretter om en flyvetur med SAS fra København til Firenze den 21. april og retur den 24. april. Her viste Murphys love, at når en ting går galt, så går alting galt, hvilket opslaget, der er ledsaget et billede med titlen “Velkommen til en førsteklasses røvpuling” til fulde dokumenterer.

Flytter afgange mellem Firenze og Pisa
Frederik Cilius Jørgensen rejste med rutenummer SK2961 fra København til Firenze den 21. april, men som følge af kraftigt regnvejr og en relativt kort bane på 1.750 meter i Peretola-lufthavnen, blev det det nødvendigt at omdirigere flyet til Pisa Galileo Galilei Airport, hvor der er to baner med en længde på op til 2.993 meter.

Bortset fra, at lejebilen var bestilt til Firenze og ankomsten var i Pisa var en time og 20 minutter forsinket i forhold til det oprindelige ankomsttidspunkt, så var den første del af turen forløbet uden problemer.

Det kan man dog ikke sige om hjemturen den 24. april, hvor Frederik Cilius Jørgensen havde bestilt billet til rutenummer SK2962 med afgang fra Firenze kl. 17.55. Da han mødte op i lufthavnen, blev han af medrejsende passagerer informeret om, at afgangen var flyttet til at afgå fra Pisa, hvilket blev bekræftet ved en opringning til SAS.

SAS havde ikke selv sendt information til passagererne omkring det, og samtidig fik Frederik Cilius Jørgensen oplyst, at han selv måtte sørge for at komme til Pisa og gemme en eventuel taxaregning til efterfølgende refusion.

To taxature på fire timer
Herefter startede en fem kvarters taxatur i hæsblæsende tempo mellem de to lufthavne, der ligger med en afstand af blot 65 kilometer fra hinanden.

Samtidig var det blevet lovet, at der stod personale klar i lufthavnen i Pisa til at tage sig af de rejsende, der selv måtte transportere sig fra Firenze. Det viste sig dog, at intet personale i Pisa-lufthavnen kendte til, at et fly fra SAS skulle til København, og et nyt opkald til SAS afslørede, at flyet alligevel ville afgå fra lufthavnen i Firenze.

Det kostede en ny taxatur tilbage til Peretola-lufthavnen i Firenze, og nu var der taxaregninger for omkring 300 euro, eller hvad der svarer til 2.600 kroner. 

Det lykkedes endelig at komme med flyet tilbage til København efter at have stået i kø i gaten i 40 minutter. Herefter blev passagererne, der i op til fire timer havde kørt frem og tilbage mellem Firenze og Pisa i taxaer, opkrævet betaling for mad og drikkevarer i flyet.

“Således endte min tur med SAS; To cola’er og to pizzaslice direkte fra micro’en til 128 kroner. Det er det sørgeligste og mest ydmygende måltid, jeg nogensinde har købt og indtaget i offentlighed,” skriver Frederik Cilius Jørgensen.

Vil kun dække en del af regningen
Men trængslerne var på ingen måde forbi. Servicemedarbejderen hos SAS havde lovet, at der ville blive sendt et refunderingslink, så udgiften til taxakørsel kunne blive dækket. Det kom dog aldrig, og efter en del palaver med SAS, ville selskabet efterfølgende kun dække 125 euro, blandt andet under henvisning til EU261/2004, hvori det kræver en forsinkelse på tre timer for kompensation.

På den baggrund lavede Frederik Cilius Jørgensen lørdag eftermiddag det nævnte opslag, og det fik en medarbejder fra SAS til at reagere på Facebook.

“Hej Frederik
Jeg har læst dit indlæg og kan, ud fra det du skriver, konstatere at flere ting virker til at være gået galt.
Helt enkelt har vores service ikke været god nok. Det vil jeg gerne undskylde for.
Vi vil meget gerne prøve at få orden på denne sag. Derfor vil jeg høre, om du kan sende mig en mail med dine bookingdetaljer? Så skal jeg gøre hvad der står i min magt. Jeg har sendt dig en besked på Messenger med min mailadresse.
Alt godt,
Nicolas”
 
Hertil svarede journalisten i et opslag, der indtil videre har fået 3.400 likes.
 
“Hej Nicolas, som jeg også har skrevet til dig på Messenger, så synes jeg faktisk, at I skal tage kontakt til alle der var med den maskine d. 24. april kl 1755 fra Firenze til København – og hjælpe os alle sammen kollektivt. Ellers bliver det sådan, at jeg får kompensationen, fordi jeg kan råbe højest, og det er jeg ikke interesseret i. Jeg ved, at mange mennesker havde mange udgifter den dag. Så skriv til passagererne bagom. I må kunne finde dem i systemet. Så kan vi tage mig til sidst.”
 
SAS: Helt utilgiveligt
Facebook-opslaget, der i løbet af søndagen er gået viralt, fik store medier som TV 2 og Ekstra Bladet til at interessere sig for sagen, og pressechef Alexandra Lindgren Kaoukji måtte på vegne af SAS lægge sig fladt ned – helt ned.
 
“Det er en menneskelig fejl, og det er selvfølgelig helt utilgiveligt. Jeg ved fortsat ikke, om det er én eller to personer, der har begået fejlen og givet misinformation i telefonen til Frederik, men uanset hvad er det uheldigt. Forløbet har ikke været godt nok,” Alexandra Lindgren Kaoukji til Ekstra Bladet.
 
Pressechefen lover også, at alle passagerer vil blive kompenseret for deres ekstra udgifter, og at SAS vil forsøge at opklare, hvad der er sket.
 
“Nogen har givet fejlagtig information, og nogen har fået fejlagtig information, og så har man givet den videre. Men jeg har svært ved at forstå, hvordan det kunne ske, så det må vi udrede,” lyder det fra pressechefen.

 

Relaterede artikler:

SAS-initiativ kan ligne ”Ukraine-washing”

Eksperter: Reaktion på video er kommet bag på SAS

SAS fjerner kampagnevideo midlertidigt