- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Rapport: Danmark kan producere grønt flybrændstof

Københavns Lufthavn ønsker på baggrund af ny videnskabelig rapport, at der hurtigst muligt etableres faciliteter til produktion af electrofuels i Danmark.

Står det til Københavns Lufthavn og en række andre partnere bag en ny rapport skal Danmark gå i spidsen for produktion af bæredygtigt flybrændstof og snarest muligt etablere faciliteter til produktion af såkaldte electrofuel.

En ny rapport fra Nordic Initiative for Sustainable Aviation (NISA), ingeniørvirksomheden NIRAS og Syddansk Universitet konkluderer nemlig, at der ikke er nogen tekniske hindringer for at begynde at producere electrofuels i Danmark.

Det alternative brændstof kan fremstilles af CO2 fra den biomasse, der afbrændes i danske kraftværker, kombineret med brint.

Københavns Lufthavn har sammen med blandt andre SAS og brancheforeningen Dansk Luftfart været med til at finansiere den nye rapport, som præsenteres tirsdag på et møde i Københavns Lufthavn.

CPH: Det handler om at komme i gang
”Rapporten bekræfter mulighederne for at lave bæredygtigt brændstof i Danmark og dermed få en gradvist mere CO2-neutral luftfart. Nu handler det i og for sig bare om at komme i gang,” siger Thomas Woldbye, Københavns Lufthavns administrerende direktør, til CHECK-IN.dk.

”Vi foreslår konkret, at den klimafond, som branchen for nyligt stillede forslag om, kan medfinansiere skabelsen af en dansk produktionsfacilitet hurtigst muligt,” lyder det fra Thomas Woldbye.

Dansk Luftfart foreslog i begyndelsen af oktober, at der etableres en klimafond med et klimabidrag på 20-30 kroner per billet, hvilket årligt vil tilføre mellem 250 og 300 millioner kroner til en klimafond, der skal bidrage til forskning og udvikling af grøn luftfart.

Anlæg i fuld skala i 2025
Forskerne bag den nye rapport satser på, at der allerede i 2025 kan være etableret et anlæg i fuld skala til produktion af electrofuels, som flyselskaberne herefter kan tanke i Københavns Lufthavn.

”Vores rapport viser, at teknologien til at fremstille bæredygtigt flybrændstof i Danmark og i Norden er til stede, så vi kan påbegynde etableringen af produktionen inden for få år, og at det er en bæredygtig, attraktiv og mængdemæssigt tilstrækkelig løsning på globalt niveau,” siger professor Henrik Wenzel fra Syddansk Universitet, som er hovedforfatter på den nye rapport, til Politiken.

Københavns Lufthavn foreslår konkret at etablere et testanlæg i nærheden af Benzinøen på Amager, hvorfra der allerede er en rørledning direkte til lufthavnen. Rørledningen leverer i dag størstedelen af det brændstof, som flyene tanker i CPH.

En af de uvisse faktorer omkring projektet er, om flyselskaberne er klar til at betale for det nye, bæredygtige brændstof, som vil være op til to en halv gange så dyrt som det nuværende konventionelle flybrændstof.

 

Relaterede artikler:

Dansk Luftfart foreslår klimabidrag på flybilletter

Skandinavisk kapløb om biobrændstof til fly

Stor politisk uenighed om flyskat