En motorvej skal flyttes for at få plads til en tredje landingsbane i Heathrow lufthavnen. Det er lufthavnens eget forslag, som nu er valgt af regeringen, selvom alternativt forslag var billigere.
Den britiske regering har taget stilling til to forslag om en udvidelse og etablering af en tredje landingsbane ved Heathrow Airport. Regeringen har valgt at pege på lufthavnens eget projekt med en landingsbane på 3,5 kilometer, som betyder, at motorvej M25 skal flyttes.
Den anden plan fra Arora Group, som ledes af hotelmagnaten Surinder Arora, involverede en kortere landingsbane, prisen var lavere og det krævede ikke ændring af motorvejen.
Det britiske transportministerium begrunder valget med, at Heathrows eget forslag var den mest realistiske løsning og havde den største sandsynlighed for at for at få en godkendelse af parlamentet.
Der arbejdes nu videre med planerne, som indgår i regeringens nationale programerklæring for lufthavne. Når dette arbejde er færdigt, ventes Heathrow Airport at søge om byggetilladelse.
Regeringens forventning er, at der kan træffes en afgørelse om en eventuel udvidelse af Heathrow Airport inden 2029.
Plads til 150 millioner passagerer
Ifølge Heathrows forslag vil det koste 49 milliarder pund eller mere end 400 milliarder kroner at udvide lufthavnen og etablere en tredje landingsbane.
Til gengæld vil udvidelsen øge kapaciteten til 756.000 flyvninger og 150 millioner passagerer om året. I år ventes 84 millioner rejsende at benytte Heathrow, der er Europas største lufthavn målt på passagertal.
Som et led i projektet skal bygges en ny terminal, der kaldes T5X. Terminal 2 skal udvides og der etableres tre nye satellitterminaler. Den nuværende terminal 3 skal lukkes. Forslaget indebærer også forbedring af lokale togforbindelser og lufthavnens busfaciliteter. Omlægningen af hovedvej M25 betyder etablering af en vejtunnel under lufthavnen.
Transportminister Heidi Alexander fremhæver i forbindelse med valget, at Heathrow er Storbritanniens eneste knudepunktslufthavn, der understøtter handel, turisme og hundredtusindvis af arbejdspladser og dermed skabet velstand i hele Storbritannien.
“I dag tages endnu et vigtigt skridt i retning af at muliggøre en tredje landingsbane, og det sætter retningen for resten af vores arbejde med at få de politiske rammer på plads for en lufthavnsudvidelse. Det vil muliggøre en beslutning i parlamentet om en plan for en tredje landingsbane, som opfylder vores vigtigste krav, herunder miljø og økonomisk vækst,” lyder det fra Heidi Alexander i en pressemeddelelse fra Heathrow Airport.
Planen møder modstand
Lufthavnen fremlagde sine planer i sommer, og man fremhævede, at en udvidelse var presserende nødvendig, fordi lufthavnen opererer på fuld kapacitet. Hvis kapaciteten ikke udvides, kan det skade handelsmuligheder og flyforbindelser til resten af verden, lød det.
Flere erhvervsorganisationer har støttet planerne for en tredje landingsbane, fordi det vil åbne adgang for virksomheder og eksportører på flere markeder og fremme investeringer.
Men planerne om en udvidelse har også mødt stor modstand fra miljøgrupper, politikere og lokale beboere.
Miljøorganisationer peger på, at en udvidelse vil betyde mere støj og luftforurening, ligesom det ikke er foreneligt med regeringens klimamål.
Londons borgmester, Sir Sadiq Khan, har kaldt regeringens støtte til en ny landingsbane for en fejltagelse.
“Jeg vil have en bedre og ikke en større lufthavn. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan man får en ny landingsbane på Heathrow, uden at den forårsager miljøskader, støjforurening og forværret luftforurening,” lød det fra Sir Sadiq Khan, de planerne blev fremlagt.
Relaterede artikler:
Heathrow skal udbygges for 420 milliarder kroner