Koncernchef Thomas Woldbye fra Heathrow (nummer tre fra venstre) under besøget på British Steel Scunthorpe. (Foto London Heathrow Airport | PR)

Heathrow vil udbygge to terminaler

Der er blevet øremærket flere milliarder britiske pund til en omfattende investering i infrastrukturen i London-Heathrow, hvor man nu også sætter fart på planerne om en tredje bane.

I slutningen af januar slog den britiske finansminister Rachel Reeves fast, at trods protester fra miljøorganisationer og naboer har London-Heathrow Airport (LHR) regeringens opbakning til at udvide lufthavnen og etablere en tredje bane.

Den stafet var man ikke sen til at gribe ved lufthavnen, der netop har annonceret, at man er gået i gang med at udvikle et konkret forslag til, hvordan en tredje bane kan blive anlagt. Det vil blive overdraget til regeringen i løbet af sommeren.

Den store hovedstadslufthavn har derudover præsenteret det, der beskrives som den største investering i Heathrows historie. Det har til formål at opgradere den eksisterende infrastruktur således, at denne bliver klar til, at en tredje bane åbnes på sigt.

Flugter med regeringens planer
Heathrows koncernchef Thomas Woldbye præsenterede planerne i forbindelse med en tale på stålværket British Steel Scunthorpe, hvor han også underskrev det såkaldte ’UK Steel Charter’ på vegne af lufthavnen. Heri siger man ja til at forsøge at skabe muligheder for stålindustrien.

Nyheden matcher desuden med de ambitioner, som Storbritanniens regering har fremsat i form af programmet ’Get Britain Building’, der handler om at få sat skub i byggeriet af ejendomme og infrastruktur til fordel for økonomien.

”En tredje landingsbane er afgørende for landets økonomiske succes i fremtiden, og jeg kan bekræfte, at vi vil forelægge vores planer for en tredje landingsbane til regeringen til sommer,” siger koncernchefen.

”Jeg bekræfter også, at vi planlægger at investere flere milliarder pund – som er 100 procent privat finansieret – i at opgradere vores terminalbygninger, skabe en bedre passageroplevelse samt at gøre lufthavnen mere modstands- og bæredygtig.”

Vil have flere standpladser
Thomas Woldbye løftede desuden sløret for nogle af de områder, som investeringerne skal gå til. Det drejer sig blandt andet om kapaciteten i Terminal 2, ligesom denne også skal øges og optimeres i Terminal 5.

Udformningen af forpladsen skal ligeledes ændres. Her ønsker man blandt andet at etablere flere standpladser i et forsøg på at højne både punktligheden og den oplevelse, som passagerne har. Derudover vil man gerne øge antallet af busruter og andre muligheder for offentlig transport.

Det er et gennemgående tema, at de nye investeringer skal have bæredygtighed for øje. De skal bidrage til, at storlufthavnen kommer tættere på at indfri de klimamål, der er blevet sat, oplyses det.

Den nye investeringspakke bygger oven på en lignende plan med et budget på 2,3 milliarder britiske pund (20,5 milliarder kroner), som lufthavnen præsenterede henimod slutningen af det forgangne år.


Relaterede artikler:

Udvidelse af Heathrow får regeringens opbakning

Størst i Europa: Heathrow slår alle rekorder

Heathrow sætter rekord: 81,5 millioner passagerer