- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ryanair må hjælpe Boeing med reservedele

Boeing er udfordret af at leve op til de aftaler om leveringer af 737 MAX-fly, som producenten har indgået med Ryanair. Derfor hjælper flyselskabet nu ved at stille egne reservedele til rådighed.

Til trods for at Boeings 737 MAX-fly atter er blevet erklæret luftdygtige i størstedelen af verden efter, at flytypen blev grounded som følge af to styrt i henholdsvis Indonesien i 2018 og Etiopien i 2019, er udfordringerne tilsyneladende ikke overstået.

Efterfølgende har Boeing blandt andet haft besvær med at få leveret de bestilte fly til den aftalte tid, hvilket har ført til, at der er opstået spændinger i kundeforholdet til Ryanair, da selskabet i alt har lagt billet ind på 210 modeller af den brændstofeffektive flytype.

Det førte i september til, at koncernchef Michael O’Leary fra det irske lavprisflyselskab åbent erklærede, at han på daværende tidspunkt ikke stolede på de meldinger, som han modtog fra Boeing, og at han nærede en bekymring for, at producenten ikke ville kunne levere de bestilte fly.

Må arbejde sammen med Boeing om leverancer
Ryanair har indtil videre modtaget 73 af de bestilte MAX-fly, og derudover har aftalen lydt på, at Boeing skulle levere yderligere 51 inden næste sommer, da de spiller en vigtig rolle i den vækststrategi, som Ryanair har lagt.

Flyselskabet har nemlig et mål om nå et passagertal på 185 millioner rejsende i regnskabsåret 2024, som Ryanair tager hul på i marts næste år, og Michael O’Leary mener, at det fortsat er realistisk at nå dette, hvis Boeing kan levere mellem 40 og 44 af flyene inden slutningen af juni 2023.

Det fortalte han på et investormøde i forbindelse med, at flyselskabet offentliggjorde halvårsregnskab tidligere på ugen. Det skriver The Irish Independent. Ved samme lejlighed løftede topchefen også sløret for, at Ryanair forsøger at hjælpe flyproducenten på vej.

”Vi har indset, at vi må arbejde samme med Boeing på den bedst mulige måde, og vi bliver nødt til at hjælpe dem med at få leveret de fly til os. Det indebærer, at vi i visse tilfælde kommer til at stille vores egne reservedele til rådighed for dem, så de får mulighed for at levere en del af vores fly.”

Ikke interesseret i kompensation
Ifølge O’Leary er forholdet mellem de to luftfartsvirksomheder i øjeblikket ”belastet”, hvilket blandt andet bunder i, at Boeing ”løbende har vist sig ude af stand til at overholde” de forpligtelser med hensyn til flyleverancerne, som der er blevet indgået aftaler om.

Boeing kompenserer flyselskabet, når producenten ikke er i stand til at levere de aftalte fly til tiden, men Michael O’Leary slår fast, at Ryanair langt hellere ville have de nye fly til flåden.

”Vi modtager en beskeden kompensation fra Boeing for forsinkelserne i leveringerne, men helt ærligt så er det ikke så interessant for os. Vi ville i langt overvejende grad foretrække at få leveret flyene og dermed være i stand til at levere vækst i både antallet af solgte flysæder og andre tilhørende services.”


Relaterede artikler:

Stærkt halvårsresultat fra Ryanair

Ryanair: Positivt møde med Københavns Lufthavn

Ryanair bekymret for MAX-leverancer