- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Ryanair vil flyve med 40 procent grønt brændstof

Fremover vil omtrent en tredjedel af de Ryanair-flyvninger, der afgår fra Amsterdam Schiphol Airport, udlede markant mindre CO2, end flyene hidtil har gjort.

CO2-udledninger fra flytrafikken er en af de faktorer, der bidrager til det samlede klimaaftryk fra luftfartsbranchen. Derfor forsøger flyselskaber verden over at nedbringe netop disse udledninger sådan, at branchens overordnede miljøpåvirkning falder.

Luftfarten har nemlig ikke samme muligheder for at blive elektrificeret inden for et kortere tidsrum, som der er i andre transportindustrier, og derfor er bæredygtigt flybrændstof en af de metoder, som mange flyselskaber kigger i retning af for at mindske udledningerne fra driften på kort sigt.

Det grønne flybrændsel – på engelsk kaldet sustainable aviation fuel (SAF) – findes i forskellige former, men kan blandt andet være fremstillet af eksempelvis affaldsprodukter fra madlavning, der ellers bare ville blive smidt ud. Afhængigt af typen af brændstof og blandingsforholdet udleder SAF mellem 60 til 80 procent mindre CO2 sammenlignet med traditionelt jetbrændstof.

Næsten halvdelen af brændstoffet bliver grønt
Ryanair forsøger også at mindske selskabets klimaaftryk, og selskabet præsenterede for nyligt en ny klimastrategi, der skal hjælpe flyselskabet med at nå dette mål. Heri stod der blandt andet, at flyselskabet ønskede at bruge SAF i højere grad.

Det punkt i strategien fører Ryanair nu ud i livet. Flyselskabet oplyser, at man har indgået en aftale med olieraffineringsvirksomheden Neste fra Finland, som indebærer, at Neste fremover vil levere bæredygtigt brændstof til flyselskabet.

Det resulterer i, at omkring en tredjedel af de Ryanair-fly, der afgår fra storlufthavnen Amsterdam Schiphol Airport, fremover vil flyve med 40 procent SAF i tankene, mens de resterende 60 procent vil bestå af almindeligt flybrændstof. Årsagen til, at der skal flyves med en blanding af de to brændstoftyper er, at lovgivningen endnu ikke tillader, at der foretages kommercielle passagerflyvninger udelukkende med brug af bæredygtigt flybrændstof.

Fra lufthavnen i Holland har Ryanair dog et særdeles spinkelt trafikprogram. Der flyves fire gange dagligt til Irlands hovedstad Dublin samt til spanske Málaga fem gange om ugen. Det bliver altså til i alt 33 flyvninger fra lufthavnen hver uge. Da det nye samarbejde berører en tredjedel af trafikken, betyder det, at 11 ugentlige flyvninger fremover vil udlede mindre CO2.

Udleder markant mindre
Brændstofblandingen, som skal benyttes på flyvningerne fra Amsterdam-lufthavnen, vil betyde, at der udledes 60 procent mindre CO2 på de enkelte flyvninger. Det fortæller Thomas Fowler, der er bæredygtighedsdirektør i Ryanair.

“Vi er glade for at annoncere denne skelsættende aftale med Neste, som gør, at Ryanair kan benytte den nye 40 procent SAF-blanding. SAF er en hjørnesten i vores klimastrategi, og denne nye blanding vil drive en tredjedel af Ryanairs flyvninger fra Schiphol Lufthavn og samtidig reducere CO2-udledningerne med over 60 procent.”

Ifølge direktøren skal samarbejdet med Neste ligeledes hjælpe flyselskabet med at nå et mere langsigtet mål, der også handler om at benytte bæredygtigt flybrændstof i højere grad.

”Vi ser frem til at udvide vores partnerskab med Neste, mens vi arbejder hen imod at nå vores mål om at benytte SAF på 12,5 procent af Ryanairs flyvninger SAF inden 2030,” slår Thomas Fowler fast.

 

Relaterede artikler: 

Udsigt til første Ryanair-strejke siden 2018

Ryanair anklager Swedavia for “greenwashing”

Ryanair fastsætter ny strategi for at nå grønt mål