- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS ikke blandt 16 flyselskaber som nye EU-dukse

I alt 16 større europæiske flyselskaber har over for EU-Kommissionen forpligtet sig til at efterleve EU's regler for rettidig tilbagebetaling af aflyste flybilletter. SAS er ikke blandt selskaberne.

SAS var et af de 11 flyselskaber, der i begyndelsen af året blev politianmeldt af Trafikstyrelsen, da mani løbet af 2020 ikke havde sørget for at refundere aflyste flybilletter inden for en nærmere afgrænset periode efter krav fra myndighederne.

Udover SAS blev også Aegean Airlines, Air France, Brussels Airlines, easyJet, KLM, Norwegian, Ryanair, TAP Portugal, Thai Airways og Vueling politianmeldt, da de var blandt selskaberne i det danske marked med fleste klagesager over manglende refunderinger.

Sidenhen valgte EU-Kommissionen at indlede en dialog med de flyselskaber, der på europæisk plan havde flest klagesager hængende over hovedet, hvilket var i alt 16 selskaber.

SAS ikke blandt de værste i EU
Blandt de 16 flyselskaber, var der mange gengangere fra de danske klager, og herudover var Alitalia, Austrian, British Airways, Eurowings, Iberia, Lufthansa og Wizz Air også blandt de europæiske syndere. Men ikke SAS, der tilsyneladende ikke havde nok passagerer i europæisk sammenhæng til, at de forsinkede refunderinger har sendt selskabet i skammekrogen hos EU.

“Grunden til at vi ikke er blandt disse 16 er, at vi simpelthen havde en bedre track record med hensyn til refusioner. Vi var stort set færdig med vores tilbagebetalinger i februar 2021,” siger Alexandra Lindgren Kaoukji, pressechef i SAS, til Check-in.dk.

Det fremgår af en meddelelse fra EU-Kommissionen, der fortæller, at man i foråret i indledte et samarbejde med myndighederne i Belgien, Grækenland, Italien, Spanien, Sverige og Tyskland, hvor der efterfølgende er åbnet en dialog med i alt 16 flyselskaber; henholdsvis Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling og Wizz Air.

Dialogen har medført, at de 16 flyselskaber har forpligtet sig til at overholde tilbagebetalingsfristen på syv dage i tilfælde af aflyste flyvninger, som krævet i EU-forordningen. Herudover har flyselskaberne også forpligtet sig til en bedre information til passagererne om deres rettigheder i tilfælde af aflysninger, og klart tilkendegive, hvornår det er flyselskabet henholdsvis forbrugeren, der annullerer.

Vigtigt for genoprettelse af tilliden
Hos EU-Kommissionen er den rumænske transportkommissær Adina Vălean tilfreds med, at det er lykkedes at få 16 større europæiske flyselskaber omvendt fra skurkerollen til klassens fremtidige dukse.

“Jeg glæder mig over, at der er blevet ryddet op i hovedparten af de udstående refunderinger, og at alle berørte flyselskaber har forpligtet sig til at løse de resterende spørgsmål. Dette er afgørende for at genoprette passagerernes tillid. Genopretningen af luftfartssektoren afhænger af dette. Derfor vurderer vi i øjeblikket også lovgivningsmæssige muligheder for at styrke passagerbeskyttelsen ved fremtidige kriser, som forudsat i vores strategi for bæredygtig og smart mobilitet,” lyder det fra transportkommissæren.

 

Relaterede artikler:

Sigtelser mod flyselskaber trækker ud

Politianmeldelse mod SAS

Transportministeren: Grænser for tålmodighed