- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS-kvartalsunderskud på 1,5 milliard kroner

SAS kom ud af finansårets tredje kvartal med et underskud før skat på næsten 1,5 milliard kroner, hvilket er noget bedre end forventet. Selskabet udsætter leveringen af nye fly.

Som ventet var det røde tal, som SAS i dag kunne præsentere i forbindelse med kvartalsrapporten for perioden fra den 1. maj til den 31. juli 2020. En periode, der under normale omstændigheder ville have givet et solidt plus på bundlinjen.

I stedet blev det til et underskud før skat på 2.071 millioner svenske kroner, hvilket svarer til 1.485 millioner danske kroner. Det skete på baggrund af et fald i omsætningen på 81 procent til 2,5 milliarder svenske kroner, og da det “kun” lykkedes at reducere omkostningerne med 67 procent, var et underskud uundgåeligt. Resultatet er noget bedre end aktieanalytikernes forventninger.

Resultatet er påvirket af, at SAS har været nødt til at foretage nedskrivninger af flyflåden til et beløb på 1.040 millioner svenske kroner, men til gengæld blev resultatet positivt påvirket af, at den svenske krone rettede sig i forhold til den amerikanske dollar, således at der blev hentet 840 millioner svenske kroner alene på den konto.

“Vi er glade for, at efterspørgslen langsomt vender tilbage, mens vi fortsætter med at genopbygge vores forretning. Indtil videre har efterspørgslen efter flyrejser udviklet sig i overensstemmelse med vores forventninger, hovedsagelig drevet af indenrigstrafikken. Samtidig gør vi store fremskridt med at tilpasse vores omkostninger til et marked med lavere efterspørgsel. På trods af at vi har store udfordringer foran os, er jeg overbevist om, at SAS vil vende tilbage som et bæredygtigt og rentabelt flyselskab efter en vellykket rekapitalisering,” udtaler koncernchef Rickard Gustafson i forbindelse med offentliggørelse af kvartalsresultatet.

Udsætter levering af nye fly
SAS har indtil videre gennemført 4.000 afskedigelser ud af samlet 5.000, og nu er selskabet i gang med at genforhandle ansættelsesaftalerne, hvor det er planen, at produktiviteten hos det flyvende personale skal øges mellem 15 og 25 procent. Herudover har SAS outsourcet ground handling i Gøteborg og Malmø, så man vil koncentrere sig om København, Oslo og Stockholm i fremtiden.

Som et led i den omfattende redningsplan er det også lykkedes SAS at genforhandle leveringsaftalen på nye fly. SAS har en igangværende ordre på 80 Airbus A320neo, og der mangler stadig at blive leveret 40 fly. Af disse har SAS fået udsat leveringen af i alt otte fly.

Det samme er tilfældet med langdistanceflyene, hvor SAS indtil videre har fået leveret fire af otte Airbus A350-900. Nu er der lavet en aftale med Airbus om at udskyde leveringen af to A350-900. Dermed har SAS reduceret investeringsbehovet i perioden fra 2021 til 2024 ved at tilpasse leveringen af nye fly til en midlertidigt lavere efterspørgsel.

Taknemmelighed over statsstøtte
SAS oplyser i kvartalsrapporten, at der er fremgang i processen omkring rekapitaliseringsplanen, der forventes at være gennemført i sin helhed i løbet af november.

“SAS spiller en vigtig rolle i forbindelse med at forbinde de skandinaviske lande med resten af ​​verden samt at være en vigtig leverandør af infrastruktur i regionen. Ved at fokusere på at genopbygge vores indenlandske tilstedeværelse og vores intra-skandinaviske tilstedeværelse har vi været i stand til at øge kapaciteten hurtigere end vores konkurrenter. Jeg er taknemmelig for, at vores store aktionærer har besluttet at støtte SAS og stole på, at andre vil gøre det samme, i disse tider, der er helt uden sidestykke i moderne historie. SAS er fast besluttet på at fortsætte som Skandinaviens førende flyselskab, når verden kommer sig efter COVID-19-pandemien,” lyder det fra koncernchefen.

 

Relaterede artikler:

Forventer SAS-underskud på 2,2 milliarder kroner

EU godkender statsstøtte til SAS

SAS får på 8,5 milliarder kroner i ny kapital