- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS reducerer Jet Time-afgange på Aalborg-rute

Rejsende på ruten mellem Aalborg og København har længe ønsket flere afgange med jetfly fremfor turboprop-flyene fra Jet Time. Nu vil SAS imødekomme ønsket.

På indenrigsruten mellem København og Aalborg anvender SAS et mix af flytyper fra egen produktion samt fra eksterne operatører. Således flyver SAS selv med de store Airbus A320-fly på de allerstørste afgange, mens resten af fartplanen suppleres af Jet Time ATR72-600 fly samt Cimbers Bombardier CRJ900.

Airbus A320-flyene er sat op med en fartplan med en samlet rejsetid på 40 minutter fra gaten forlades i Aalborg til flyet er ved gate i Københavns Lufthavn. Samme rejsetid er der også på de mindre CRJ900-jetfly, mens ATR-flyene fra Jet Time skal bruge mellem 50 og 55 minutter for at gennemføre flyvningen fra gate til gate.

Mange pendlere på ruten har løbende kritiseret, at der er for mange afgange med Jet Time, hvorfor det forventede SAS-produkt ikke bliver leveret fuldt ud.

SAS har nu lyttet til kritikken og har lovet, at man fra vintertrafikprogrammets start i slutningen af oktober vil indsætte CRJ900-jetfly i stedet for ATR72 på nogle af de mest trafikerede afgange.

“Vi kan bekræfte, at SAS planlægger at øge antallet af jet-opererede flyvninger på København-Aalborg ruten. Dette skyldes, at vi ser en øget efterspørgsel specielt i ‘peak’ perioderne om morgenen og aftenen, hvor vi med CRJ900-fly kan betjene en større andel af markedet. SAS vil fortsat anvende Jet Time og ATR72-600 på visse afgange,” siger SAS´ direktør for Network og Partners, Simon Pauck Hansen, til CHECK-IN.dk.

Et ægte SAS-produkt
Indenrigsruten mellem København og Aalborg er en af de ruter, hvor passagererne sjældent møder SAS-ansatte. Det er kun, når man flyver med A320-fly, at der er tale om et “ægte” SAS-produkt, da de øvrige flyvninger betjenes af operatører, der flyver for SAS.

Det betyder, at det ansatte kabinepersonale er fra henholdsvis Cimber eller Jet Time. Derfor har pendlerne på ruten ofte givet udtryk for, at de ikke flyver med SAS, men blot har købt en billet hos selskabet.

SAS arbejder da også løbende på at få selskabets underleverandører som Cimber, Jet Time, Flybe, CityJet og PrivatAir til at levere netop det produkt, som SAS-kunderne forventer.

“Når SAS anvender underleverandører er målet at levere et produkt fuldt ud på linje med den kvalitet som opleves på SAS-opererede flyvninger, herunder samme punktlighed og regularitet. Desuden skal komfort, design samt in-flight produkt i kabinen være helt på linje med SAS-tilbud og skal ske gennem anvendelse af fabriksnye fly,” forklarer Simon Pauck Hansen.

På indenrigsruten mellem København og Aalborg flyver SAS i direkte konkurrence med Norwegian, der benytter store jetfly af typen Boeing 737-800. Den officielle rejsetid med Norwegians jetfly er 45 minutter.

Læs også: