- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Sidste A380 ude af samlehallen

Airbus har samlet den absolut sidste A380, der vil blive leveret til Emirates, når flyet er helt færdigt. En æra med den store maskine er dermed ved at slutte på fabrikken i Toulouse.

Emirates-logoet stråler i det franske solskin, mens resten af flyet fortsat mangler at blive malet.

Det ændrer dog ikke på, at den allersidste Airbus A380-800 netop er rullet ud af samlehallen ved Station 40 på produktionsanlægget i Toulouse. Nu venter den sidste færdiggørelse af flyet, der fortsat mangler motorer og kabineinteriør.

Flyet har serienummer MSN272, og billedet af det viser, at begyndelsen på enden for produktion af megajumboen er indledt. Airbus har i over 15 år produceret denne 277 ton tunge flytype på et cirka 150.000 kvadratmeter stort areal. Der er leveret i alt 242 fly til kunderne, men fremover vil Station 40 altså stå tom. Airbus har tidligere overvejet at bruge faciliteterne til produktion af A321.

Den sidste A380 er blevet flyttet til Station 35, hvor arbejdet med flyet fortsætter. En færdigbygget A380 består af fire millioner dele fra 30 forskellige lande.

Flyet skal gennemgå mange tests
Næste skridt i produktionen af den sidste A380 involverer montering af flyets fire motorer, hvorefter der blandt andet vil være tests af elektriske og hydrauliske systemer, computere og landingsstel. Herefter følger yderligere tests.

”De afsluttende tests og kontrol udføres udenfor inklusiv kalibrering af brændstofmåler, kabinetryk, radioer, radar, navigationssystemer og forsegling af brændstoftanke – og flyet er derefter klar til flyvning,” siger Anne Galabert, medierelationschef hos Airbus, til CNN Travel.

Når motortests er udført, vil flyet foretage sin første testflyvning til Hamborg, hvor kabinen vil blive installeret, og hvor flyet vil få sin fulde Emirates-bemaling. Tidspunktet for levering af flyet til Emirates er ukendt.

Levering af de forskellige dele til den sidste A380 blev sendt til Final Assembly Line (FAL) i Toulouse i februar i år til stor opmærksomhed fra lokale flyentusiaster. At bygge et sådan fly involverer i alt 1.500 virksomheder, der fremstiller alt fra nitter og bolte til sæder og motorer.

Coronakrisen fremskynder A380-udfasning
Emirates har indtil videre fået leveret 115 Airbus A380, men flyselskabet har – som mange andre operatører af denne flytype – fået et stort overskud af langdistancefly som følge af coronapandemien. Flyene er ganske enkelt for store til den lave efterspørgsel, og flere flyselskaber er derfor også begyndt at pensionere flyene før tid – herunder Air France og Lufthansa.

Før coronakrisen planlagde Emirates at beholde A380 i flåden frem til midten af 2030’erne, men krisen kan have ændret på dén plan. Sidste år nedjusterede Emirates sin samlede A380-ordre fra 162 til 123 fly.

Singapore Airlines var det første flyselskab til at pensionere en Airbus A380, og dette skete allerede i 2017.

Airbus annoncerede i februar 2019, at produktionen af A380 ville lukke endegyldigt i 2021. Den endelige – og svære – beslutning blev truffet, efter den største operatør, Emirates, afbestilte førnævnte antal fly. Og da der kun løb meget få nye ordrer ind på flytypen, var grundlaget for produktion ikke længere til stede for den europæiske flyfabrikant.

Herunder ses et tweet fra Aviation Toulouse, hvor der er et billede af den tomme Station 40:

Relaterede artikler:

Emirates trækker første Airbus A380 ud af flåden

Antallet af A380’ere i Europa næsten halveret

Officielt: Airbus stopper produktionen af A380