Emirates konverterer en del af en stor A380-ordre til andre flytyper, og det betyder, at Airbus nu endegyldigt lukker for produktionen af verdens største passagerfly.
Den europæiske flyproducent Airbus sender den sidste Airbus A380 ud af fabrikken i løbet af 2021. Det oplyser Airbus torsdag morgen i en pressemeddelelse.
Beslutningen er truffet, efter det mellemøstlige flyselskab Emirates har besluttet at reducere sin ordre på det store dobbeltdækkerfly. Emirates vil således modtage yderligere 14 A380, mens de øvrige 39 fly af denne flytype, som selskabet havde i ordre, bliver konverteret til A330neo og A350.
Emirates vil i løbet af de næste to år modtage de sidste A380-fly, hvorefter flyselskabet vil få en samlet A380-flåde på 123 fly. Verdens største operatør af A380 bliver dermed også det sidste selskab, der får leveret en A380.
Ikke grundlag for opretholdelse af produktion
Airbus’ ledelse mener ikke, at der er grundlag for at opretholde produktionen af verdens største passagerfly, da ordrene har vist sig ganske få i løbet af de senere år. Emirates’ beslutning at om reducere A380-ordren var det endelige dødsstød til flytypen.
“Som følge af denne beslutning har vi intet væsentligt A380-efterslæb og dermed ingen grund til at opretholde produktionen på trods af alle vores salgsindsatser med andre flyselskaber i de seneste år. Dette fører til slutningen på A380-leverancer i 2021. Konsekvenserne af denne beslutning er i høj grad indlejret i vores årsresultat for 2018,” siger Tom Enders, koncernchef i Airbus.
“A380 er ikke kun en fremragende teknologisk og industriel præstation. Passagerer over hele verden elsker at flyve med dette store fly. Dagens meddelelse er derfor smertefuld for os og A380-samfundene over hele verden. Men husk på, at A380’erne stadig vil bevæge sig rundt på himlen i mange år fremover, og Airbus vil selvfølgelig fortsat fuldt ud støtte A380-operatørerne.”
Airbus leverede første A380 til Singapore Airlines i oktober 2007, og det er dermed kun lidt over 11 år siden, flyet blev indlemmet i den kommercielle flytrafik. Produktionsstoppet af A380 ses om et nederlag for Airbus, der er i skarp konkurrence med den amerikanske ærkerival, Boeing.
Markedet har udviklet sig
Tanken med A380 var, at flyet skulle operere på de lange distancer mellem de store, primære lufthavne som eksempelvis London Heathrow og New York-JFK. Markedet har imidlertid udviklet sig, og med årene har flyselskaberne fået øjnene op for de sekundære lufthavne. Hertil opereres der i større grad direkte med de lidt mindre langdistancefly som for eksempel Boeing 787 Dreamliner og A321LR.
Foruden de 14 til Emirates mangler Airbus fortsat at levere tre A380 til henholdsvis All Nippon Airways og Air Accord samt 20 til Amadeo. Herefter vil den europæiske flyproducent have leveret i alt 195 A380 til kunder i hele verden.
Emirates har konverteret de 39 A380-fly til to andre flytyper fra langdistanceklassen. Selskabet har valgt at lægge ordre på 40 Airbus A330-900 og 30 Airbus A350-900, og Emirates står dermed fortsat til at få leveret fly fra Airbus i mange år fremover.
“A380 er Emirates’ flagskib og har bidraget til flyselskabets succes i mere end ti år. Lige så meget vi fortryder flyselskabets beslutning, ligeså glade er vi for, at det vælger A330neo og A350 til sin fremtidige vækst, hvilket er en stor godkendelse af vores meget konkurrencedygtige familie af langdistancefly. I fremtiden er vi fuldt ud forpligtede til at levere på den langvarige tillid, som Emirates lægger i Airbus,” siger Guillaume Faury, koncernchef hos Airbus Commercial Aircraft.
Qantas annullerede ordre
Ikke kun Emirates har haft sin tvivl om rentabiliteten af de store A380-fly. I sidste uge meddelte det australske flyselskab Qantas, at det annullerede sin udestående ordre på otte A380. Disse fly var en del af en ordre på i alt 20 A380-fly, som selskabet afgav i 2006.
Der har gennem de seneste år været stor tvivl om fremtiden for A380, da Airbus ikke landede tilstrækkeligt med ordre på flytypen. Rygterne har derfor længe svirret om produktionsstop, og nu er det således officielt meldt ud fra Airbus’ side.
Relaterede artikler:
Airbus kan være tæt på at lukke A380-produktion
Ny tvivl om fremtiden for Airbus A380