- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Sidste propelfly har forladt LOT

LOT Polish Airlines har foretaget de sidste flyvninger med selskabets tilbageværende propelfly.  Det er særligt ændringer i efterspørgslen, der bidrager til, at sammensætningen i flåden ændres.

LOT Polish Airlines rundede en stor milepæl i slutningen af det forgangne år, da flyselskabet kunne markere dets 94-års fødselsdag den 29. december, og blot få dage efter mærkedagen sluttede en æra for selskabet, da der blev foretaget en væsentlig ændring i flådesammensætningen.

De første mange år af flyselskabets historie var nemlig defineret af propelfly, der blandt andet stammede fra flyproducenterne Junker og Fokker, og selv da jetfly begyndte at vinde mere terræn beholdt det polske flyselskab flytypen som en del af driften.

I dag ser situationen dog anderledes ud. LOT Polish Airlines oplever en større efterspørgsel på de europæiske ruter, og til betjeningen af disse foretrækker man i vid udstrækning at benytte Embraer-fly på grund af, at disse har en større kapacitet.

De tre sidste flyvninger
Det har betydet, at flyselskabet i begyndelsen af året satte punktum for kapitlet med propelfly, da LOT Polish Airlines den 1. januar i år foretog den sidste flyvning med et af de i alt 12 Dash-8-fly, der har været en del af flåden de senere år. Det skriver Simple Flying.

Den allersidste flyvning blev foretaget af et fly med registreringen SP-EQL på hjemmemarkedet, da den foregik fra lufthavnen i Gdansk til Warszawa. I alt var flyet i luften i 41 minutter på den sidste flyvning, der derudover også blev markeret med den traditionelle vandsalut.

Flyselskabet havde til sidst tre fly af typen tilbage. De sidste flyvninger med de to andre blev foretaget i slutningen af 2022. Her fløj LOT Polish Airlines flyene til den polske hovedstad fra henholdsvis Berlin og Prag.

Operationerne har ændret sig
Krzysztof Moczulski, der er talsperson for LOT Polish Airlines, sætter i anledning af den sidste flyvning med propelfly ord på den udvikling, der har ført til, at flyselskabet nu ændrer på sammensætningen i flåden.

“De længste ruter, der blev befløjet, var fra Polen til Beauvais og til Kroatien, mens dag-til-dag-flyvningerne fortrinsvis var indenrigs og til Central- og Østeuropa. Fra nu af vil disse ruter blive betjent med vores regionalfly fra Embraer.”

LOT Polish Airlines har i dag en flåde, der består af 70 fly, der har en gennemsnitsalder på 10,7 år. Den fordeler sig på forskellige modeller i Boeings 737- og 787-serier samt 170- og 190-flytyperne fra Embraer.


Relaterede artikler:

Fyrer topchef i Star Alliance-selskab

CPH på radaren fra ny Warszawa-lufthavn

Rædselsmåned for teknisk afdeling hos LOT