- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Sidste SAS-flyvning til Tokyo-lufthavn efter 42 år

SAS flyver søndag for sidste gang til Narita-lufthavnen ved Tokyo, der har været benyttet siden 1978. Fra den 30. marts flyver SAS til Haneda, men med reduceret tidtabl.

Når en Airbus A330-300 med rutenummer SK983 forlader Københavns Lufthavn søndag eftermiddag kl. 15.45 med kurs mod Narita International Airport i Tokyo, markerer det slutningen på en epoke, der varede i hele 42 år.

SAS har fløjet til Tokyo siden 1957, hvor det oprindeligt var Haneda-lufthavnen, der blev benyttet. Da Naritia International Airport stod færdig i 1978, flyttede SAS fra Haneda til Narita, og om en uge flytter selskabet tilbage igen.

Det var ellers meningen, at SAS skulle flyve til Narita frem til vintertrafikprogrammets slutning den 28. marts, men coronakrisen har betydet, at SAS har aflyst en række flyvninger til og fra Japan.

Derfor flyves der ikke den 23. og den 25. marts fra København til Narita, hvorfor sidste afgang bliver den 22. marts, mens returflyvningen fra Narita til København finder sted den 23. marts.

I denne video fra 2018 er det muligt at få et nostalgisk tilbageblik på en af de mange flyvninger fra København til Narita.

Starter Haneda-rute med aflysninger
Første afgang til Haneda Airport, der også kaldes Tokyo International Airport, finder sted mandag den 30. marts, og herefter er der indtil videre kun planlagt flyvninger den 3., 6. og den 10. april som følge af COVID-19-pandemien. Lige nu er det planen, at flyvningerne genoptages i fuldt omfang med daglige afgange fra den 13. april, men det virker ikke sandsynligt, at det bliver en realitet.

Haneda-Tokyo International Airport er med omkring 88 millioner passagerer den største lufthavn i Japan og den femtestørste i verden, og den sikrer adgang til 30 indenrigsdestinationer i Japan, mens Narita-lufthavnen primært har været en international lufthavn.

Når SAS starter op på Haneda vil afgangen fra København være tidligerelagt med halvanden time, således at afgangen er kl. 14.10 med ankomst i Haneda den følgende dag kl. 07.55 lokal tid. Mod København flyver SAS kl. 11.50 fra Haneda med planlagt ankomst kl. 16.10.

Det var meningen, at SAS skulle benytte de nye 300-sæders Airbus A350-900 på den nye Haneda-rute, men indtil videre er det en Airbus A340-300, der er programsat til at flyve den første tur til den nye lufthavn i SAS-rutenetværket.

SAS tilbyder årligt 345 rundture mellem København og Tokyo med kapacitet på op imod 200.000 sæder.

 

Relaterede artikler:

Officielt: SAS åbner rute til Tokyo-Haneda

Tre nye Tokyo-ruter fra Norden

SAS fejrede pionerrute over Nordpolen