- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Skal flyve på brændstof af vand og genbrugt CO2

Sunclass Airlines har indgået en aftale, som betyder, at syntetisk flybrændstof fremstillet via Power-to-Liquids-teknologien i fremtiden skal medvirke til at lette klimaaftrykket fra flyvningerne.

I øjeblikket barsler mange flyselskaber og andre aktører i luftfartsbranchen med planer, der på sigt skal bidrage til at mindske klimaaftrykket fra de respektive aktiviteter således, at forretningen bliver mere miljømæssigt bæredygtigt.

Det gælder ikke mindst Sunclass Airlines, der har en ambition om at flyselskabet skal udlede 25 procent mindre CO2 per passagerkilomenter inden 2030. Det mål skal blandt andet opnås ved at få flere neo-modeller fra Airbus ind i flåden, ligesom man vil satse på nye brændstoftyper.

I den henseende har flyselskabet netop indgået et samarbejde med den norske virksomhed Nordic Electrofuel, der siden stiftelsen i 2015 har arbejdet med at udvikle elektrobrændstof, der ikke udleder CO2.

Inden for to år
Aftalen går ud på, at Sunclass Airlines vil aftage en del af det syntetiske flybrændstof, som Nordic Electrofuel har til hensigt at fremstille på et nyt produktionsanlæg, som virksomheden vil opføre på halvøen Herøya sydvest for Oslo.

Det skal være et såkaldt Power-to-Liquids- anlæg, hvilket er en teknologi, der gør det muligt at fremstille elektrobrændstof fra vandkraft, vand samt genbrugt CO2. Virksomheden har et mål at producere kommercielt tilgængeligt elektrobrændstof inden 2025.

”Som nordisk flyselskab har Sunclass Airlines stor interesse i at reducere sin klimabelastning ved at reducere brugen af fossile brændstoffer. Vi er derfor glade for at have underskrevet en hensigtserklæring med Nordic Electrofuel og ser frem til at modtage mere bæredygtigt flybrændstof fra dem i fremtiden,” udtaler Valdemar Warburg, der er administrerende direktør i Sunclass Airlines.

Vil producere 200 millioner liter på et anlæg
Nordic Electrofuel regner med, at selskabets kommende produktionsanlæg vil kunne fremstille ti millioner liter syntetisk brændstof om året, men det er tilsyneladende blot begyndelsen. Det oplyses, at selskabet herefter vil etablere et anlæg, der har en årlig kapacitet på 200 millioner liter.

Det beskrives, som den første ”fuldskala-facilitet”, og det skal efterfølges af flere lignende anlæg, der både vil blive placeret i Norge samt andre steder i Norden. Ifølge direktør Gunnar Holen er man fra den norske brændstofvirksomheds side glade for, at Sunclass Airlines vil være at finde i kundekartoteket i fremtiden.

”Nordic Electrofuel ønsker at bidrage til at gøre luftfarten CO2-neutral. Vi er glade for at have indgået en aftale med Sunclass Airlines omkring e-fuel og det fremtidige salg af sådant brændstof,” lyder det fra direktøren.

Sidste år indgik Sunclass Airlines ligeledes en aftale med virksomheden Arcadia eFuels om flybrændstof, der er produceret med Power-to-X-teknologien.


Relaterede artikler:

Sunclass vil tanke syntetisk brændstof i fremtiden

Første A330-900neo til Sunclass Airlines

Sunclass leaser A330neo fra Hi Fly