En Airbus A330-300 fra Sunclass Airlines. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Sunclass vil tanke syntetisk brændstof i fremtiden

Som led i at mindske klimapåvirkningen fra driften, har Sunclass Airlines indgået et samarbejde, der skal resultere i, at selskabet på sigt aftager cirka 18.000 ton syntetisk brændstof om året.

I et forsøg på at medvirke til en grønnere fremtid, hvor flytrafikken ikke belaster miljøet med udledninger, er mange flyselskaber i disse dage på udkig efter at indgå aftaler, som kan resultere i, at de får sikret en vis mængde brændstof, som er mere bæredygtigt end almindeligt jet fuel.

Det gælder også for Sunclass Airlines, der i den henseende har underskrevet en hensigtserklæring om, at flyselskabet i fremtiden vil købe cirka 18.000 ton syntetisk flybrændstof årligt fra virksomheden Arcadia eFuels.

Sunclass Airlines er ejet af Nordic Leisure Travel Group, og brændstofaftalen er en del af koncernens strategi om at mindske klimaaftrykket fra aktiviteterne ved blandt andet at investere i forbedringer af flåden og nye brændstoftyper samt optimere koncernens hotelkæde, bygninger og kontorer.

Vil fremstille flybrændstof på dansk havn
Arcadia eFuels er en del af et projekt i Vordingborg, hvor der er blevet underskrevet en erklæring med kommunen om, at man sammen har til hensigt at etablere et produktionsanlæg i Vordingborg havn, hvor der kan produceres 100 millioner liter bæredygtigt brændstof om året i fremtiden.

Planen er, at man her skal lave brændstof ved hjælp af den såkaldte Power-to-X-teknologi, hvor der fremstilles strøm fra vedvarende energi som eksempelvis sol, vind, vand eller høstet CO2, der efterfølgende kan omdannes til syntetisk brændstof.

Brændstofvirksomheden DCC & Shell Aviation Denmark erklærede efterfølgende, at man var klar til at aftage hele produktionen fra anlægget i Vordingborg, og det er da også netop denne virksomheds distributionsnetværk, der skal bruges til at levere brændstoffet til Sunclass Airlines.

Understøtter koncernens strategi
Amy Hebert, der er koncernchef hos Arcadia eFuels, erklærer, at samarbejdet med det danske flyselskab er af den type, som er nødvendigt for at realisere en kommerciel produktion af syntetiske brændstoffer på markedet.

”Arcadia eFuels er glade for at arbejde sammen med Sunclass Airlines og DCC & Shell Aviation om dekarbonisering af luftfart. Det er et vigtigt skridt i retning af at nå CO2-reduktionsmålene og opskalere grønne brændstoffer til nul-udledning. Denne type samarbejde er præcis, hvad vi har brug for, for at bringe efuels til markedet.”

Hos Sunclass Airlines hæfter administrerende direktør Torben Østergaard sig ved, at samarbejdet kan bidrage til, at rejsekoncernen når de to klimamål, som man ønsker at have indfriet i henholdsvis 2030 og 2050.

”Vi er glade for at have etableret et samarbejde med Arcadia og DCC & Shell Aviation og ser frem til en fremtidig levering af bæredygtigt brændstof. Denne form for samarbejde er vigtig for Nordic Leisure Travel Group og understøtter vores strategi om at reducere CO2-udledning fra egne fly med 25 procent i 2030 og vores langsigtede vision om helt at undgå CO2-udledning i 2050.”


Relaterede artikler:

Grønt flybrændstof kan blive dansk eksporteventyr

Dansk leverandør skriver kontrakt om eJetfuel

Produktion af grønt flybrændstof i dansk havn