- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Small Planet: Vækst og kompleksitet slog os ihjel

Den forhenværende koncernchef i Small Planet Airlines har nu fortalt baggrunden for, hvorfor den litauiske rejse- og luftfartskoncern i efteråret 2018 måtte indstille driften.

Den 28. november 2018 måtte flyselskaberne i Small Planet Airlines-koncernen indstille flyvningerne, da de litauiske myndigheder havde tilbagekaldt driftslicensen efter at have underkendt udkastet til en rekonstruktionsplan for det litauiske flyselskab.

De økonomiske problemer opstod oprindeligt i datterselskaberne i Tyskland og Polen, og sidenhen blev det litauiske selskab og resten af koncernen trukket med ned i konkursen.

På dette tidspunkt fløj Small Planet Airlines med danske chartergæster fra Billund Lufthavn, da Bravo Tours havde indgået en aftale for vinteren 2018/19, da Primera Air var gået konkurs i begyndelsen af oktober.

Vækst på 800 procent
Ved den nylige MRO-konference i Vilnius, afholdt af Aviation Week, forklarede daværende koncernchef Vytautas Kaikaris, hvad der gik galt for den litauiske luftfartskoncern.

Det handlede først og fremmest om ukontrolleret vækst. Omsætningen steg med 800 procent fra 52 millioner euro i 2011 til 400 millioner euro i 2018 uden at indtjeningen fulgte samme stigningtakst. Bundlinjen var noget mere volatil end toplinjen.

Efter et 2017, hvor omsætningen landede på 320 millioner euro med et overskud før renter og skat på 6,2 millioner euro, lykkedes det i de første ni måneder af 2018 at tabe ikke mindre end 31 millioner euro.

“Small Planet blev slået ihjel af for stor vækst,” konkluderer Vytautas Kaikaris, der samtidig også gav et billede af et koncern, hvor der ikke var den nødvendige sammenhæng mellem aktiviteterne i de forskellige lande og markeder.

Skalering af ufokuseret forretningsmodel
En anden væsentlig årsag til kollapset var den øgede kompleksitet i forretningen med flere forskellige AOC´er (driftstilladelser, red.), sæsonmæssig tilpasning af flåden og skræddersyede charteroperationer samtidig med, at man forsøgte at skalere op. Det endte med, at forretningen blev et “monster”, der styrede ledelsen i stedet for omvendt, så der hele tiden måtte udøves brandslukning.

“Hvis jeg nogensinde skulle komme i samme situation igen, ville jeg sørge for at tilpasse forretningsmodellen og første derefter begynde at skalere den op,” lyder det i dag fra Small Planet-koncernchefen.

Kunne ikke komme ud af garantier
Det var Small Planet Airlines Germany, der principielt var årsagen til den finansielle nødlanding. Her tabte man i de første tre kvartaler af 2018 i alt 28 millioner euro, hvoraf alene 20 millioner hidrørte fra EU261/2004-kompensationer, fordi seks procent af flyvningerne var forsinket i mere end tre timer. Det skete som følge af manglende besætninger, fly på jorden til vedligeholdelse, forsinkede flyleveringer og upålidelige leverandører, fortæller Kaikaris.

En garantistillelse fra moderselskabet til flyleasingselskaber på vegne af det tyske datterselskab udløste i sidste ende konkursen, da det ikke var muligt at isolere tabet i det tyske selskab.

“Sammenbruddet i Tyskland blev sammenbruddet for koncernen. Vi kunne ikke blot lukke det tyske selskab uden at slå hele koncernen ihjel. Det skyldes vores tidligere beslutning om at udstede krydsgarantier til leasinggiverne, fordi vi ønskede at vokse stærkt, og at lease fly til det tyske datterselskab ville have været dyrere uden denne krydsgaranti.”

 

Relaterede artikler

Small Planet Airlines indstiller flyvningerne

To rejsearrangører afgør flyselskabs fremtid

Bravo Tours-leverandør i vanskeligheder