- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Stærk efterspørgsel slår de høje brændstofpriser

Selvom en prisstigning på brændstof gør det nødvendigt at hæve billetpriserne, bekymrer det ikke flere amerikanske flyselskaber, da der i øjeblikket er en meget høj efterspørgsel på flyvninger.

De seneste ugers krig i Ukraine har blandt meget andet påvirket priserne på flybrændstof, som i den seneste tid er steget uge for uge. Det har blandt ført til overvejelser om, at det kan blive nødvendigt at indføre et brændstoftillæg eller hæve billetpriserne for at afbøde konsekvenserne af prisstigningen herhjemme.

Brændstofpriserne bekymrer dog tilsyneladende ikke de amerikanske flyselskaber i lige så høj grad. Det skyldes, at efterspørgslen på flyvninger i øjeblikket er så høj, at selskaberne ikke frygter, at en stigning i billetpriserne vil påvirke antallet af rejsende.

De tre store flyselskaber Delta Air Lines, United Airlines og American Airlines fortæller til nyhedsbureauet Reuters, at efterspørgslen lige nu er højere end nogensinde før. Det resulterede blandt andet i, at Delta Air Lines i sidste uge havde det højeste billetsalg i flyselskabets historie.

Brændstof er stor udgift for flyselskaberne
Selskaberne fortæller i samme ombæring, at på trods af at der raser en krig i Europa, har det ikke kunne mærkes på efterspørgslen af flyvninger til kontinentet. Derudover udvikler markedet for forretningsrejser sig også hurtigere end forventet.

Det er en god nyhed, da selskaberne har behov for en høj efterspørgsel som et modsvar til de stigende brændstofpriser. Næstefter lønninger til medarbejderne er brændstofomkostningerne nemlig flyselskabernes største udgift, og de amerikanske selskaber har ikke tradition for at afdække prisen.

Flere europæiske flyselskaber – eksempelvis Ryanair og Finnair – har prissikret en del af brændstofforbruget sådan, at selskaberne fortsat kan købe det til priser, der er lavere end de nuværende. Det betyder, at flyselskaberne bliver mindre sårbart, når uforudsete hændelser påvirker prisen. I USA er der dog tradition for, at flyselskaberne i stedet hæver billetpriserne, når prisen på brændstof stiger.

Hæver billetpriserne
Et opslag på Jet-A1-Fuel.com viser, at prisen på et metrisk ton flybrændstof i øjeblikket er 1.360 dollars, hvilket svarer til 9.195 kroner. Sammenligner man med tal fra IATAs Jet Fuel Price Monitor står det klart, at prisen på et ton er steget med 281,6 dollars (1.900 kroner) siden fredag den 11. marts.

Ifølge Delta Air Lines vil prisstigningen resultere i, at billetpriserne hæves med 10 procent. Den stigning vil træde i kraft i årets andet kvartal. United har ligeledes hævet priserne, men ifølge flyselskabet har det endnu ikke påvirket efterspørgslen.

Det afhænger dog også af typen af flyselskab. Koncernchef Robin Hayes fra lavprisselskabet JetBlue er mere forsigtig, når han kigger frem mod årets anden halvdel, og hvordan efterspørgslen efter billetter vil se ud på det tidspunkt, da der i øjeblikket er høj inflation og udsigt til højere renter i USA.

Er bedre positioneret end lavprisselskaberne
Prisstigningen og de økonomiske forhold i landet bekymrer dog ikke Delta Air Lines, fortæller selskabets koncernchef Glen Hauenstein ifølge avisen Financial Times. Det skyldes, at flyselskabet har en anden position i markedet end lavprisselskaberne, og at selskabet satser på en anden type rejsende.

“Vi er meget sikre på, at det vil lykkes os at genvinde over 100 procent af prisstigningerne på brændstof, da vi ser en stigning i efterspørgslen, som er helt uden sidestykke. Vi vidste alle, at der var en ophobet efterspørgsel i branchen, men jeg tror ikke, at hverken jeg eller vores team nogensinde før har set efterspørgslen vende så hurtigt.”

“Når vi ser på vores målgruppe og deres demografi, så mener vi ikke, at prisstigningen vil ødelægge efterspørgslen. En forhøjelse af selve billetprisen er meget mere dramatisk for dem (lavprisselskaberne, red.), end den er for os, da deres målgruppe formentlig er mere presset end vores.”

 

Relaterede artikler:

Analytiker: SAS-billetter bør stige med 100 kroner

Brændstofpriser får flyselskaber til at skære ned

Brændstofpriserne er stigende trussel for Norwegian