- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Stort indtjeningsfald hos Ryanair

Prispres i kombination med højere omkostninger til brændstof og lønninger var årsagen til, at Ryanairs overskud i seneste kvartal faldt med 21 procent.

Ryanair har i mange år været en succeshistorie med markante vækstrater og stadig stigende overskud. 

Men i løbet af det seneste år er Ryanair i stigende grad blevet ramt af de mange udfordringer, der generelt definerer rammevilkårene for luftfartsindustrien.

Således er lavere billetpriser, højere brændstofomkostninger samt stigende udgifter til personale den direkte årsag til, at det irske lavprisflyselskab i dag har præsenteret et kvartalsresultat med et overskud på 243 millioner euro (1,8 mia. kroner) mod 309 millioner euro (2,3 mia. kroner) sidste år.

Udfordringer i Tyskland og Storbritannien
Resultatet omfatter første kvartal af Ryanairs nye regnskabsår, der startede den 1. april og slutter 31. marts næste år. Trods en passagervækst på 11 procent fra 37,6 til 41,9 millioner passagerer og en omsætningsvækst på tilsvarende 11 procent falder indtjeningen med 21 procent.

Det er primært de store markeder i Storbritannien og Tyskland, der volder problemer for Ryanair, hvad angår prispresset. I Tyskland skyldes det overkapacitet, da easyJet og Eurowings – ligesom Ryanair – har jagtet markedandele efter Air Berlin-krakket. Det britiske marked er derimod svagt som følge af usikkerhed om Brexit, hvilket svækker efterspørgslen og dermed tvinger selskaberne til at sænke billetpriserne.

Hos Ryanair forventer man, at priserne vil falde med seks procent i halvårsperioden fra 1. april til 30. september, mens perioden fra 1. oktober til 31. marts er mere usikker. Her har Ryanair meldt ud, at priserne angiveligt kommer til at falde med op til to procent.

I kvartalsrapporten står der ikke noget om øget kompleksitet i forretningen, men den nye koncernstruktur med et moderselskab og fire driftsselskaber henholdsvis Ryanair DAC, Malta Air, Buzz og Lauda, er givetvis også med til at påvirke resultatet i negativ retning.

Halvering af MAX-fly 
Som kommende MAX-operatør må Ryanair også justere selskabets planer i forhold til det aktuelle globale flyveforbud for flytypen samt usikkerheden om, hvornår flyet vil blive recertificeret.

Således skriver Ryanair, at man ikke forventer de første fem MAX-fly leveret før tidligt i januar 2020, og i forhold til sommertrafikprogrammet 2020, hvor Ryanair havde forventet at kunne have 58 MAX-fly i drift, ventes det kun at være 30 fly indfaset.

Denne halvering betyder, at Ryanair har måttet nedjustere vækstmålet fra syv til tre procent i sommeren 2020, og på årsbasis betyder det et tab på omkring fem millioner passagerer.

“Vi har stor tillid til, at disse ‘gamechanger’-fly vil transformere vores omkostninger og vores forretning. Men som følge af disse leveringsforsinkelser, vil vi ikke se disse omkostningsreduktioner før i regnskabsåret 2021,” lyder det fra Ryanair.

 

Relaterede artikler:

Ryanair står stærkt trods dyk i indtjeningen

Ryanair fik underskud i seneste kvartal

Faldende overskud i Ryanair