- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Svensk forbrugerråd undersøger 168 SAS-klager

I Sverige skal landets forbrugerråd undersøge 168 klager over SAS, og derfor har flyselskabet fået besked på at forholde sig til en række punkter inden den 5. september.

Selvom strejken blandt SAS-piloterne blev afsluttet, da parterne sammen indgik en overenskomstaftale, som medlemmerne af de pilotforeninger, der tilsammen udgør SAS Pilot Group, efterfølgende accepterede, er efterspillet fortsat i gang.

Senest er det kommet frem, at det svenske forbrugerråd skal undersøge 168 klager over flyselskabet. De relaterer sig til hændelser mellem den 1. januar og den 15. august i år, men størstedelen stammer fra den periode, hvor piloterne strejkede.

Derfor har man bedt SAS om en udtalelse, der skal være rådet i hænde seneste den 5. september. Heri skal flyselskabet forholde sig til, hvordan passagererne blev informeret om forstyrrelser i flytrafikken, håndteringen af ombookinger og tilbagebetalinger samt hvor lang tid det i gennemsnit har taget at få pengene tilbage ved aflyste flyvninger.

Afventer svar fra SAS
Når Forbrugerrådet i Sverige har haft lejlighed til at nærlæse udtalelsen og studere det medsendte materiale, vil man tage stilling til, hvorvidt der er basis for at indføre foranstaltninger på den baggrund.

”Vi har noteret, at der er mange anmeldelser på grund af strejken,” fortæller Maja Lindstrand, der er advokat i det svenske forbrugerråd, til Dagens Nyheter.

”Nu afventer vi først SAS’ svar, hvor de vil sende en del materiale ind til os, og så skal vi derefter tage stilling til, om vi har behov for yderligere kontakt med selskabet.”

”Ekstremt mange henvendelser”
Ifølge SAS’ svenske pressechef Anna Sandell er det strejken, der er skyld i, at der er blevet indgivet så mange klager over flyselskabet, som tilfældet er. Hun forsikrer dog, at man fra selskabets side gør, hvad man kan, for at hjælpe de kunder, der blev ramt af blandt andet arbejdsnedlæggelsen blandt piloterne.

”Vi har befundet os i en ekstraordinær situation grundet den 15 dage lange strejke, som ramte 30.000 passagerer dagligt. Vi har modtaget ekstremt mange henvendelser i den forbindelse, og det vil tage os noget tid at gennemgå dem alle. Vi har sat alle de ressourcer, som vi har, ind på at håndtere dem.”

Pressechefen beklager derudover over for de rejsende, som ikke er blevet kompenseret for aflyste flyvninger eller har haft svært ved at komme i kontakt med SAS, at det vil tage lidt tid endnu, inden flyselskabets medarbejdere har fået forholdt sig til de mange henvendelser.

”Vi beklager, at det vil tage tid, men vi gennemgår alle sagerne så hurtigt, vi kan, og kunderne får den erstatning, de har krav på,” lyder det fra Anna Sandell.


Relaterede artikler:

Forventer ”blodrøde tal” i SAS’ kvartalsregnskab

SAS-pilotforening raser mod ledelsen

SAS aflyser 1.700 afgange i september og oktober