- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SWISS sætter alle A220-fly på jorden

Tirsdag besluttede SWISS med øjeblikkelig virkning at sætte samtlige 29 A220-fly på jorden, indtil motorerne er blevet undersøgt. Tre nylige hændelser er årsagen.

Det er tilsyneladende ikke alene Rolls-Royce, der har problemer med flymotorer. Amerikanske Pratt & Whitney har leveret flymotorer til de 29 fly af typerne Airbus A220-100 og A220-300 (tidligere Bombardier C-Series, red.), som SWISS har i sin flåde.

Men på baggrund af flere hændelser, hvor der har været fejl på motorerne, besluttede det schweiziske flyselskab tirsdag ved middagstid at sætte samtlige fly af denne type på jorden. Først efter en undersøgelse af motorerne, får flyene atter lov at komme på vingerne.

Det betød, at SWISS tirsdag måtte aflyse 67 flyvninger, mens der indtil videre er 30 aflyste flyafgange í løbet af onsdagen.

“Efter en grundig motorinspektion, er de første C Series-fly allerede tilbage i service og i perfekt stand. Baseret på de aktuelle planer, vil flyoperationerne kunne genoptages torsdag i et stort set normalt omfang,” skriver SWISS tirsdag aften.

Sikkerhedslandet i Paris
Det er Pratt & Whitney-motorerne af typen PW1524G, der skaber problemer for SWISS.

Tirsdag måtte en A220-300 (HB-JCC) som rutenummer LX359 fra London-Heathrow til Geneve sikkerhedslande i Paris-CDG, da det havde været nødvendigt at lukke en af de to motorer ned. Senere på dagen meddelte den franske havarikommission, BEA, at man havde valgt at kategorisere det som en “alvorlig hændelse”, og de videre undersøgelser skal foretages af amerikanske NTSB (National Transportation Safety Board), da motorerne er af amerikansk fabrikat.

“Hændelsen skete efter samme mønster som de foregående. Under opstigningen var der en hørbar motorfejl, hvorpå motoren blev slukket i henhold til checklisten,” skriver SWISS i en meddelelse til de ansatte, ifølge det schweiziske luftfartsmedie aeroTELEGRAPH.

Yderligere to episoder
Tilsvarende hændelser er nemlig sket to gange før inden for de seneste tre måneder. 

Den 27. september måtte en A220-300 (HB-JCA) på vej fra Geneve til London-Heathrow returnere til afgangslufthavnen, da der opstod en fejl i en af motorerne. 

En hændelse den 25. juli – også med en A220-300 (HB-JCM) – betød, at flyet på vej fra Geneve til London-Heathrow efter en motorfejl måtte sikkerhedslande i Paris-CDG. Dengang måtte BEA rekruttere 150 frivillige til at gennemsøge et skovområde nær Paris for at finde dele fra motoren på flyet

AirBaltic har 20 A220-fly i drift, og her benyttes Pratt & Whitney PW1521G-motorer. Denne motortype er en anden variant end hos SWISS, så airBaltic vil fortsætte operationerne uhindret.

 

Relaterede artikler:

Airbus har sparket gang i salget af A220

A220 er navnet på Airbus’ nye flytype

AirBaltics nye CS300-fly var midlertidigt på jorden