- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Thai sætter 34 fly til salg

Som en del af den igangværende rekonstruktion har kriseramte Thai Airways sat 34 fly til salg – herunder blandt andet 10 Boeing 747 og 12 Boeing 777.

Thai Airways har i mange år haft en særdeles udfordret økonomi, og coronakrisen har kun forværret tingene. Flyselskabet indledte derfor før sommerferien i år en rekonstruktion, mens kreditorbeskyttelse sørger for, at det kan flyve videre.

Der er dog ikke brug for ret mange fly i øjeblikket som følge af rejserestriktioner og den deraf lave efterspørgsel på flybilletter. Og som en del af rekonstruktionsprocessen har Star Alliance-selskabet Thai Airways derfor valgt at skille sig af med en stor del af flåden.

Thai Airways har således sat 34 fly til salg – herunder primært langdistancefly. Der er ifølge en liste på Thai Aircraft Trading tale om 10 Boeing 747-400, der er produceret mellem 1993 og 2003, seks Boeing 777-200 produceret mellem 1996 og 1998 og seks Boeing 777-300 produceret fra 1998 til 2000.

Herudover sælger Thai Airways tre Airbus A340-500 produceret mellem 2005 og 2007, seks Airbus A340-600 produceret fra 2005 til 2008 samt to Boeing 737-400 fra 1992 til 1993 og én Airbus A300-600 produceret i 1993.

Likviditet indtil december
Interesserede købere af de brændstoftunge fly har indtil 13. november til at afgive bud. Thai Airways forventer at kunne levere A300, Boeing 777 og A340-500 i første kvartal i 2021, mens de øvrige fly vil kunne leveres fra andet kvartal.

Flysalget skal altså være med til at hjælpe flyselskabets økonomi, ligesom salget naturligvis er med til at forynge flåden. Ifølge Planespotters.net råder Thai Airways stadig over 75 fly, hvoraf et mindre antal af de fly, der er sat til salg, stadig indgår. I øjeblikket er der kun otte fly i drift, mens resten er parkeret på jorden.

Thai Airways har ifølge Thailands børs en gæld på 332 milliarder baht, eller hvad der svarer til 68 milliarder kroner. Det kriseramte flyselskab har etableret et program for frivillig aftrædelse i forbindelse med redningsplanen. Dette har næsten 5.000 medarbejdere tilmeldt sig.

I oktober meddelte Thai Airways, at selskabet kun har likviditet til at overleve indtil december, selv om 80 procent af flyselskabets 19.000 ansatte har accepteret at gå ned i løn eller tage ulønnet orlov. Et snarligt flysalg synes derfor mere relevant end nogensinde.

Uvis fremtid for tre skandinaviske ruter
Ikke siden 31. marts 2020 har der været regelmæssige kommercielle passagerflyvninger med Thai Airways mellem Bangkok og København. Selskabet lukkede ned som følge af coronakrisen, og det er uvist, hvornår der igen bliver et normalt trafikprogram til den danske hovedstad.

I august fløj Thai Airways nogle passagerer fra Bangkok til København, og dette skete på den ugentlige fragtflyvning. Denne foretages hver søndag med en Airbus A350-900 på rute TG950/951, men flyvningerne er altså i udgangspunktet uden passagerer.

Før coronakrisen havde Thai Airways i mange år fløjet dagligt fra Bangkok til København, Stockholm og Oslo, og i de senere år med Boeing 777. Det vides ikke, hvornår ruterne kommer i gang igen, og om alle tre ruter genoptages med regelmæssige flyvninger.

 

Relaterede artikler:

Næsten 5.000 vil forlade Thai Airways frivilligt

Fremtiden for Thai afklares 14. september

Thai tyvstarter fra Bangkok til København