- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Tyske Ryanair-piloter bøjer sig for krav

Efter trusler om lukning af op til tre baser har Ryanairs piloter på det tyske marked sagt ja til at gå ned i løn. Nu truer Michael O’Leary i stedet spanske og italienske basers eksistens.

I sidste uge annoncerede Ryanairs ledelse, at man ville lukke selskabets base i Frankfurt Hahn, og at baserne i Berlin og Düsseldorf var i overhængende fare for at lide samme skæbne. Udmeldingen kom efter, at selskabets tyske piloter havde sagt nej til at gå 20 procent ned i løn samt acceptere øget fleksibilitet i vagtplanlægningen.

Truslen om baselukninger samt beskeden om, at fyresedlerne mere eller mindre allerede var på vej, har fået den tyske pilotfagforening, Vereinigung Cockpit, til at skifte mening og acceptere ledelsens spareforslag.

Accepteret midlertidig lønnedgang
Den tyske beslutning betyder ifølge nyhedsbureauet Reuters, at 85 procent at Ryanairs piloter og 75 procent af kabinepersonalet har accepteret en midlertidig lønnedgang samt forringede arbejdsvilkår på grund af coronapandemien. Dermed er det endnu engang lykkedes Ryanairs ledelse at få medarbejderne til at indordne sig.

Michael O’Leary (Foto: Wikimedia Commons)

Den tyske beslutning var da heller ikke mange timer gammel, før Ryanairs øverste chef, Michael O’Leary, kvitterede for den.

”Da de tyske piloter i sidste uge afviste en lønaftale, lukkede vi tre tyske baser. Vi bliver muligvis nødt til at omgøre den beslutning nu, hvor de accepterede aftalen i weekenden,” sagde Ryanairs koncernchef Michael O’Leary i går på en telekonference med investorer umiddelbart efter offentliggørelsen af selskabets kvartalsregnskab.

Kastet sig over andre udfordringer
Med ”det tyske problem” ude af verdenen har Ryanairs ledelse i stedet kastet sig over nye udfordringer. På føromtalte investorkald sagde O’Leary nemlig også, at en række spanske og italienske baser nu er i fare for at blive lukket, fordi piloterne i de to lande også har sagt nej til spareplanerne.

”Vi kigger på baselukninger i Spanien, hvor fagforeningerne for øjeblikket endnu ikke har accepteret de lønnedgange, vi har brug for,” sagde Michael O’Leary på telekonferencen og tilføjede, at der også er ”reel risiko” for lukning af nogle af de regionale baser i Italien.

Ifølge Ryanairs koncernchef oplever det irske selskab en kombination af et langsomt forhandlingstempo med fagforeningerne samtidig med, at den italienske regering prøver at påtvinge Alitalias lønsatser på Ryanair.

Milliardunderskud
Ryanairs krav om at reducere lønomkostningerne og øge fleksibiliteten skal ses i lyset af, at lavprisselskabet i går offentliggjorde sit regnskab for første kvartal. Det viser et underskud på cirka 1,3 milliarder kroner og en markant udtalelse om, at selskabets største bekymring i øjeblikket er, hvordan en eventuel anden bølge af coronapandemien vil påvirke selskabet resten af året.

 

Relaterede artikler:

Ryanair vil lukke tyske baser

Ryanair: Anden bølge af COVID-19 er vores største frygt

Brutal Ryanair-aktion i Wien