- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Væksten gået i stå hos Singapore Airlines

I august blev forårets og sommerens vækst hos Singapore Airlines Group afløst af en måned med begrænset fremgang i såvel antallet af passagerer som de udbudte sædekilometer.

Den opadgående vækstkurve hos Singapore Airlines Group er tilsyneladende begyndt at flade en smule ud i forhold til tidligere på året, hvor både Singapore Airlines og lavpris-datterselskabet Scoot øgede væksten betragteligt fra måned til måned.

De nyligt offentliggjorte trafiktal fra august viser, at de to selskaber tilsammen fløj med 2.083.100 passagerer i løbet af måneden, hvilket var en kende under niveauet fra juli i år, hvor det tal var 2.083.500 passagerer.

I august tegnede Singapore Airlines sig for 1.459.000 af det samlede antal passagerer, mens Scoot havde 624.100 af de rejsende med ombord på selskabets fly.

Begrænset vækst i kapaciteten
De aktuelle tal viser, at flyselskaberne ikke har haft held til at øge væksten i samme grad som tidligere på året, hvor der rigtigt kom fart på forretningen, da Singapore i april genåbnede grænserne for vaccinerede passagerer.

Ligesom med passagertallet oplevede koncernen heller ikke samme vækst i det udbudte antal sædekilometer i løbet af august, som der har været tidligere på året. I august blev der sat 10.761.400 passagersædekilometer til salg, hvilket var 1,1 procent flere end i juli i år, men markedet tog ikke imod den øgede kapacitet, da belægningen faldt fra juli til august..

Koncernen havde i august en overordnet belægningsgrad på 85,4 procent. Kigger man isoleret på selskaberne var den højest hos Scoot, der havde en belægning på 86,2 procent i august, mens den var 85,2 procent hos Singapore Airlines.

Belægningsgraden faldt en smule
Koncernens overordnede belægningsgrad vidner også om en mindre afmatning, når man sammenligner med juli-tallene. Her havde selskaberne i koncernen tilsammen en belægning på 87,4 procent, der fordelte sig på 86 procent for Scoot og 87,7 procent for Singapore Airlines.

I tillæg hertil faldt belægningsgraden på selskabets fragtflyvninger ligeledes i forhold til måneden før. I juli var det tal nemlig 60,5 procent, mens det i august var 54,2 procent.

Singapore Airlines Group oplyser, at man i løbet af august nåede op på 68 procent af niveauet fra før COVID-19. Ifølge Business Standard vil det formentlig kræve, at der genåbnes yderligere i Japan og Kina for, at Singapore Airlines atter kan vækste på samme niveau, som selskabet gjorde tidligere på året.

Det bemærkes dog, at koncernen i øjeblikket blandt andet er udfordret af mangel på personale samt ledige fly.


Relaterede artikler:

Historisk stort overskud hos Singapore Airlines

Derfor er Airbus A380 på vej tilbage i luften

Underskud reduceret med næsten 80 procent