- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Vandfly i Aarhus Havn

Det vandfly, der skal beflyve den nye rute mellem Aarhus og Københavns havne, har gjort sin entré i Aarhus Havn. Der var dog kun tale om en testflyvning, og den endelige tilladelse lader vente på sig.

Mange århusianere spærrede øjnene op da et helt nyt syn i sidste uge mødte dem i Aarhusbugten. Her kunne de nemlig se et DHC-6 Twin Otter-fly med pontoner lande og lette. Det var det danske flyselskab Nordic Seaplanes, der testede hvordan det vil være at operere i havnen, hvis selskabet en dag kommer i luften med den vandflyrute mellem Aarhus Havn og Københavns Havn, som har været i støbeskeen gennem flere år.

En time hver vej
Udover at lande og lette, så sejlede flyet også til og fra den lille terminal, som Nordic Seaplanes har etableret i den sydlige del af Aarhus Havn. Planen er at flyve mellem containerhavnen i Aarhus Havn og Nordre Toldbod i Københavns Havn 4-5 gange om dagen. Flyvetiden forventes at være omkring en time hver vej.Nordic Seaplanes 2

Piloter og øvrigt personale er klar og terminalanlæggene står parate til at modtage passagerer, der har behov for at komme hurtigt frem og tilbage mellem landets to største byer. Nordic Seaplanes håber at kunne gå i luften med ruteflyvning i løbet af foråret, men man venter stadig på de sidste myndighedstilladelser. Da det er et kroatisk vandflyselskab der skal operere flyet på vegne af Nordic Seaplanes, så skal der indhentes tilladelser hos både de danske og de kroatiske myndigheder.

Flyet, der har fået registreringen OY-NSA, er fundet i Iran og har gennemgået en større istandsættelse i Schweiz inden det tiligere i år kom til Danmark. Nu står det primært i Billund Lufthavn.

Mere end fire år
Bag Nordic Seaplanes står blandt andre rigmanden Lars Erik Nielsen. Han stiftede tilbage i 1992 Maldivian Air Taxi, som fløj med Twin Otter-vandfly mellem øerne i Det Indiske Ocean. I 2013 købte kapitalfonden Blackstone Maldivian Air Taxi, der på tidspunkt havde 20 Twin Otter-fly. En handel, som Lars Erik Nielsen og hans fætre tjente omkring en milliard kroner på.

Arbejdet med at etablere en vandflyrute mellem Aarhus og København har stået på i mere end fire år. Den oprindelige initiativtager, Rune Balle, er ikke længere engageret i projektet.