- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

”Vi vil beholde alle A380’ere”

Qantas håber at have samtlige 12 Airbus A380 i drift igen fra 2024, fortæller koncernchef Alan Joyce. I mellemtiden skal Boeing 787 Dreamliner operere på flyselskabets internationale ruter.

Som følge af coronapandemien har Qantas i øjeblikket 12 Airbus A380-800 parkeret på ubestemt tid i Victorville Southern California Logistics Airport i i Mojave-ørkenen i USA.

De store dobbeltdækkerfly står således ubeskæftiget hen, da der langt fra er behov for kapaciteten under coronapandemien. Flere andre A380-operatører har taget afsked med flyene som følge af pandemien, men dette vil ikke ske hos det australske flyselskab.

”Vi tror, ​​at vi vil genindsætte alle A380’erne,” siger Alan Joyce, koncernchef i Qantas, ifølge Executive Traveller. Rygter har gået på, at Qantas fremover kun ville bruge seks af de 12 fly, men dette bliver således afkræftet af topchefen, der vil beholde samtlige fly.

Dreamlinere ”vikarierer” i mellemtiden
Hvornår A380’erne vil vende tilbage i drift hos Qantas, kommer helt an på efterspørgslen, lyder det fra Alan Joyce. Han forventer imidlertid ikke, at efterspørgslen på internationale rejser rammer 2019-niveau før 2024.

”Hvis efterspørgslen kommer tilbage tidligere, kan vi genindsætte A380’erne inden for tre til seks måneder,” fortæller Alan Joyce.

I mellemtiden vil især Boeing 787-9 Dreamliner operere på de ruter, der normalt er tiltænkt Airbus A380. De 11 Dreamliner-fly fra Qantas har i alt 236 sæder – inklusiv 42 sæder i Business Class og 28 i Premium Economy. Qantas har 11 af denne flytype.

Qantas har længe planlagt efter at genoptage de internationale ruter til Asien, USA og Europa fra 31. oktober 2021. Denne plan kan dog skride, da bekymringer omkring AstraZeneca-vaccinen har fået de australske myndigheder til at ændre i vaccinationsplanen, hvilket kan forsinke den internationale genstart hos Qantas.

Formentlig kun 10 fremtidige A380-operatører
Coronapandemien har gjort fremtiden for Airbus A380 meget usikker. Flere flyselskaber har allerede meldt ud, at megajumboen ikke længere indgår i planerne for fremtiden. 10 operatører af A380 har umiddelbart ikke lagt planer for at udfase flytypen, men flere af disse har i øjeblikket en række A380’ere langtidsparkeret på jorden som følge af pandemien.

De selskaber, der angiveligt fortsat vil satse på A380, er Emirates (i alt 117 A380’ere), China Southern Airlines (fem), All Nippon Airways (tre), Korean Air Lines (10), Asiana (seks), British Airways (12), Qantas (12), Qatar Airways (10), Singapore Airlines (19) samt Malaysia Airlines (seks).

Etihad Airways har langtidsparkeret sine 10 A380’ere, og de kommer sandsynligvis ikke i luften igen. Air France har sendt sine 10 A380 på pension, mens syv af 14 fly hos Lufthansa også er pensioneret. Det tyske flyselskab overvejer også at pensionere de resterende syv fly. Hos Thai Airways International vil man sandsynligvis også tage afsked med i alt seks A380. Tidligere har det portugisiske flyleasingselskab Hi Fly taget afsked med sin ene A380.

 

Relaterede artikler:

Qantas annullerer A380-ordre

Qantas nonstop fra London til Sydney i testflyvning

Endnu et flyselskab pensionerer A380