Qantas Airways Boeing 787-9 Dreamliner. Registrering VH-ZMD. (Foto: Qantas)

Qantas nonstop fra London til Sydney i testflyvning

Qantas vil have nye ultra-lange flyruter fra den australske østkyst til London og New York. Derfor gennemfører selskabet tre nonstop testflyvninger fra de to byer til Sydney med Boeing 787-fly.

Det australske flyselskab Qantas har gennem længere tid haft ambitioner om at etablere direkte flyruter mellem Sydney og London og mellem Sydney og New York.

Hverken Boeing eller Airbus har dog hidtil kunnet levere flytyper, der har en tilstrækkelig lang rækkevidde til at flyve direkte mellem disse destinationer på kommercielle flyvninger med en normal mængde last og passagerer.

Men det billede er nu ved at ændre sig med flytyper som den nye Airbus A350-900ULR og den kommende Boeing 777X, og Qantas ventes inden årets udgang at tage en beslutning om etablering af nye ultra-lange ruter.

Tre testflyvninger i efteråret
Som en del af forberedelserne til de nye flyruter fra Australien til Europa og USA gennemfører Qantas i løbet af efteråret tre testflyvninger med nye Boeing 787-9-fly – to direkte flyvninger fra New York til Sydney og én direkte flyvning fra London til Sydney.

Flyvningerne gennemføres i forbindelse med, at Qantas får tre nye 787-9-fly leveret fra Boeing-fabrikkerne i Seattle i det nordvestlige USA i oktober, november og december. I stedet for at flyve den direkte rute fra Seattle til Sydney på leveringsflyvningerne flyver de nye Dreamlinere til henholdsvis New York og London og starter herfra på nonstop-flyvningerne på omkring 19 timer til Sydney.

Ombord på flyene vil der maksimalt være 40 personer, inklusive besætning, for at minimere vægten og dermed forøge flyets rækkevidde. Undervejs på turen til Sydney vil Qantas indsamle data om passagerernes og besætningernes sundhed og velvære. Det sker i samarbejde med Sydney University og Monash University.

Piloternes årvågenhed bliver målt
Passagererne ombord – hvoraf hovedparten er Qantas-medarbejdere – vil være udstyret med bærbare teknologier og deltage i forskellige forsøg undervejs.

Forskere og medicinske eksperter overvåger blandt andet passagerernes søvnmønstre, indtagelse af mad og drikkevarer, fysiske bevægelser og brug af underholdningssystemet for at vurdere indflydelsen på sundhed, velvære og kropsur.

Piloterne vil under flyvningen bære elektroder (EEG), der registrerer hjernebølgemønstre og overvåger deres reaktionsmønstre. Målet er at etablere data, der kan hjælpe til at definere det optimale arbejds- og hvilemønster for piloter på lange flyvninger.

”At flyve non-stop fra østkysten af ​​Australien til London og New York er virkelig den sidste grænse inden for luftfart, så vi er fast besluttet på at gøre alt forarbejdet for at kunne gøre det rigtigt,” siger Qantas koncernchef Alan Joyce.

Intet kommercielt flyselskab har nogensinde fløjet direkte fra New York til Australien. Qantas fløj i 1989 en enkelt gang nonstop fra London til Sydney for at markere Boeing 747-400-flyets indsættelse på denne rute, hvor der normalt var en mellemlanding undervejs. På den direkte flyvning i 1989 var der i alt kun 23 personer om bord for at øge jumbojettens rækkevidde.

 

Relaterede artikler:

Første nonstop-flyvning fra Australien til Europa

Ny flyrute bliver verdens længste

Her er verdens værste lufthavne