- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Vil have 150 nye slots i udvidet Heathrow

British Airways’ kvælertag på Heathrow skal løsnes, mener Virgin Atlantic. Selskabet vil have have 43 procent af de nye start- og landingstilladelser, når lufthavnen er udvidet.

British Airways har ifølge Virgin Atlantics relativt nye topchef, Shai Weiss, nærmest et de facto monopol på start- og landingstilladelserne i Heathrow-lufthavnen lige uden for London. Og det monopol skal brydes, når lufthavnens tredje bane bliver indviet om syv år.

Når den tredje bane står klar, kommer 350 nye slots – det vil sige start- og landingstilladelser – i spil. Og Virgin Atlantic gør nu krav på 150 af dem – svarende til 43 procent.

Derfor har Weiss ifølge den britiske avis The Times sendt et brev til Lilian Greenwood, der er formand for regeringens transportkomite, hvor han taler for, at British Airways’ monopol bliver brudt.

Konkurrerer på ulige vilkår
Som tingene er, sidder International Airlines Group (IAG), der er blandt andet British Airways’ moderselskab, på mere end 55 procent af alle start- og landingstilladelser i Heathrow. Og ingen andre selskaber har ifølge Weiss mere end fem procent

”Én gruppes (IAG, red.) kvælertag på landets hovedlufthavn betyder, at alle andre flyselskaber ikke kan konkurrere på noget, der ligner lige vilkår. Og passagererne betaler prisen. Udvidelsen giver en unik mulighed for at ryste posen og dermed skabe mere konkurrence – og dermed give forbrugerne flere valg og lavere priser,” skriver Shai Weiss i brevet.

Weiss mener, at det nuværende slot-allokeringssystem favoriserer etablerede flyselskaber i lufthavnene, hvilket givet selskaber som Virgin i en konkurrencemæssig ulempe.

”Omkostningseffektiv udvidelse af Heathrow vil gøre det muligt for flere flyselskaber at flyve fra lufthavnen, og vi byder yderligere konkurrence velkommen. Slot-allokering bør dog ske i henhold til IATAs internationalt aftalte og meget effektive retningslinjer,” lyder det kortfattede svar fra en IAG-talsmand på kritikken fra Shai Weiss.

Globale regler ændres
Slot-koordinering sker efter nogle globale regler, World Slot Guidelines (WSG), som formuleres og håndhæves af flyselskabernes internationale organisation, IATA. De guidelines, som WSG udstikker, har været i brug i mere end 40 år, og selvom de løbende er blevet opdateret, er der sandsynligvis helt nye tider på vej.

I begyndelsen af juni offentliggjorde IATA nemlig, at man har indgået en aftale med to andre, internationale organisationer om retningslinjerne for tildeling af slots.

De to andre organisationer er ACI, der er lufthavnenes internationale sammenslutning, og WWACG, hvor slot-koordinatorerne er organiseret.

Ligeværdig rolle
De tre organisationer har indgået en aftale om en ny struktur, der betyder, at de tre parter for fremtiden vil spille en ligeværdig rolle i udarbejdelsen af de globale retningslinjer for tildeling af slots.

Indtil videre er det ikke særlig konkret, hvad den nye aftale reelt vil indebære – udover at de tre parter slår fast, at den nye styringsstruktur for WSG ”sætter de rejsende i centrum”.

Om det så betyder, at Virgin Atlantic får flere slots i Heathrow, vil tiden vise.

 

Relaterede links

Britisk parlament godkender Heathrow-udvidelse

Heathrow-planer koster minister jobbet

Grønt lys til tredje landingsbane i Heathrow