​Austrian-dom kan få principiel betydning

EU-domstolen har underkendt Austrian Airlines i en sag om overenskomster for medarbejdere, der overføres til et datterselskab. Sagen kan få principiel betydning for europæiske flyselskaber samt kaste Austrian ud i nye drastiske besparelser.

Austrian Airlines var en af ”first moverne” blandt de europæiske flyselskaber, da selskabet i 2012 overflyttede mere end 2.000 piloter og stewardesser til datterselskabet Tyrolean. Ræsonnementet bag manøvren var at få medarbejderne fra gamle dyre overenskomster over på nye overenskomster, der kostede selskabet mindre og dermed gjorde det mere konkurrencedygtigt ved at det kunne nedbringe sine omkostninger.

Sidenhen har flere andre europæiske flyselskaber besluttet at forsøge at gøre Austrian Airlines kunststykket efter. Således blev en stor del af Lufthansas piloter og kabinepersonale sidste år flyttet over i datterselskabet Germanwings. Med fulgte en større flåde af Airbus-fly, og Germanwings står i dag for alle de europæiske Lufthansa-mellemdistanceflyvninger, som ikke udgår fra Frankfurt eller München.

Og hos Air France-KLM offentliggjorde man så sent som i sidste uge, at man agter at overflytte piloter og kabinepersonale fra Air France og KLM til datterselskabet Transavia, der inden for få år skal vokse fra omkring 41 til over 100 fly.

Annullere aftaler
I sidste uge kastede EU-domstolen imidlertid en bombe ved at underkende dele af den manøvre, som for både Austrian Airlines, Lufthansa og Air France-KLM er en af hjørnestenene i selskabernes bestræbelser på at nedbringe omkostningerne og blive mere konkurrencedygtige.

Domstolen slog fast, at de kollektive overenskomstaftaler, som blev indgået i Austrian Airlines inden overførslen af medarbejderne til Tyrolean, stadig var gældende efter overførslen var gennemført. Selskabet kunne ikke bare annullere aftalerne og lade alle de overførte medarbejdere blive omfattet af den eksisterende kollektive overenskomstaftale i Tyrolean.

Nu fortsætter sagen i en østrigsk domstol.

Austrian Wings
Hvis ikke Austrian Airlines når til enighed med det flyvende personale i striden om overenskomsterne, så kan selskabet være nødsaget til at skulle gennemføre en ny stor sparerunde for at finde besparelser på op til 1,5 mia. kroner. Her peger østrigske medier på muligheden for at omdanne Austrian Airlines til et lavprisselskab under navnet ”Austrian Wings”. Selskabet er en del af Lufthansa-koncernen, som allerede har de to lavprisdatterselskaber Eurowings og Germanwings.

Desuden er Lufthansa-koncernen i fuld gang med at etablere et nyt lavprisselskab til langdistanceflyvninger. Og her har det været nævnt, at selskabet kunne bruge Boeing 767-fly. Og netop den flytype råder Austrian Airlines som det eneste selskab i Lufthansa-gruppen over.