​Fagforening vil smide Qatar Airways ud af Norge

Beretninger om arbejdsforholdene for kabinepersonale i Qatar Airways får den norske fagforeningen Parat til at kræve, at Qatar Airways fremover nægtes at flyve til og fra Norge.

I Qatar Airways er det fyringsgrund, hvis man som kabinepersonale bliver gravid eller gifter sig. Når man ikke flyver men opholder sig på basen i Doha i Qatar, så skal man være hjemme klokken 22 i det lejlighedskompleks, som flyselskabet har opført til sit kabinepersonale fra mere end 160 forskellige lande. Og personer af det modsatte køn må ikke overnatte i lejlighederne. Har man som stewardesse sin far på besøg, så er han tvunget til at overnatte på hotel.

Det er nogle af de beskrivelser af arbejdsvilkårene i det fremadstormende flyselskab fra olieemiratet Qatar, som fremgår af den nye norsk bog ”Fritt fall”, der handler om arbejdsforholdene for kabinepersonale i skandinavisk og international luftfart.

Sætte foden ned
Beskrivelserne har sendt den norske fagforening Parat, der organiserer en stor del af Norges stewardesser og stewarder, op i det røde felt.

”Vi kommer til at kræve, at Norge sørger for, at Qatar Airways’ ret til at operere rutetrafik til Norge ophører senest når den gældende aftale skal fornyes. Det er et budskab vi vil fremme over for den politiske ledelse i Samferdselsdepartementet,” siger næstformand i Parat, Vegard Einan, til den norske avis Aftenposten.

Han opfordrer de norske myndigheder til at gå forrest og sætte foden ned over for Qatar Airways.

”Vi ser jo, at selskabet ikke bare byder på eksklusive flyrejser. Men at de også opererer med vilkår for de ansatte, som krænker enhver menneskeret. Det synes jeg Norge skal være det første land til at tage fat i. Det ville være et tydeligt signal, som ville vække opsigt og klart signalerer, at sådanne forhold accepterer vi ikke,” siger Vegard Einan til avisen.

Ikke vurderet
Statssekretær John Ragnar Aarset (H) fra Transportministeriet forklarer, at man ikke har vurderet arbejdsvilkårene for kabinepersonalet i Qatar Airways før de fik tilladelse til at flyve til og fra Norge.

”Qatar Airways’ trafiktilladelse er givet på grundlag af den gældende luftfartsaftale mellem Norge og Qatar. Aftalen fra 1998 giver de to lande mulighed for at udpege et eller flere flyselskaber til at drive trafik mellem Norge og Qatar. Der er visse regler knyttet til at få tilladelse til at flyve. Disse regler er blandt andet knyttet til ejerskab og selskabets forpligtelse til at overholde de regler, der er fastsat i aftalen. Licensen indeholder visse betingelser, som primært er relateret til indsendelse af trafikprogram og forsikringsforhold. Overtrædelse af disse forhold vil bevirke, at tilladelsen skal tilbagekaldes,” forklarer Johan Ragnar Aarset til avisen.

Problematiske arbejdsvilkår for flyselskabets medarbejdere er således ikke noget, som umiddelbart kan føre til, at en trafiktilladelse trækkes tilbage.

Qatar Airways flyver fra Doha til både Oslo og København med Boeing 787 Dreamliner-fly.

Bogen, ”Fritt fall – på jobb i lufta til lavpris”, er skrevet af den norske journalist Pål Vegard Hagesæther.
CHECK-IN.dk bringer mandag en anmeldelse af bogen.

Kabinepersonale fra Qatar Airways ved indvielsen af selskabets rute fra Doha til Bruxelles. Foto: Rusavia / Wikimedia Commons.