”Fagforeninger repræsenterer ikke os”

De danske fagforeninger har ikke henvendt sig til os og repræsenterer os ikke, lyder det fra fem danske og udenlandske ansatte på Ryanairs base i København. De ansatte er glade for deres arbejde og deres løn.

Tre danske piloter, en portugisisk steward og en slovakisk stewardesse fra Ryanairs base i Københavns Lufthavn tog plads ved siden af Ryanairs topchef, Michael O’Leary, da det irske flyselskab tirsdag havde indbudt de danske medier til sit andet pressemøde på fem dage på et hotel i København.

På opfordring fra danske medier havde Ryanair arrangeret, at de fem ansatte fortalte om hvordan det er at arbejde for Ryanair i Københavns Lufthavn. Om hvordan de faktisk tjener en ganske fornuftig løn og har udemærkede vilkår. Om hvordan de ikke har brug for hjælp fra FPU og den øvrige fagbevægelse.

Ryanair ville på pressemødet dog ikke oplyse efternavnene på de fem ansatte. Og det var kun muligt at interviewe de fem Ryanair-ansatte fra CPH-basen på selve pressemødet, hvor de sad ved siden af Michael O’Leary og Ryanairs kommunikationschef. Det var ikke muligt for CHECK-IN.dk og andre medier at tale med de ansatte på tomandshånd.

Ikke behov for hjælp
På tirsdag lukker Ryanair sin base i Københavns Lufthavn og de fem Ryanair-ansatte skal sendes til andre baser. Det skyldes Ryanairs konflikt med den danske fagforening Flyvebranchens Personale Union (FPU), der i sidste uge fik Arbejdsrettens ord for, at de kan lave en konflikt mod Ryanair, indtil Ryanair indgår en overenskomst med FPU for Ryanairs ansatte på baserne i København og Billund.

Men hvis man spørger de Ryanair-ansatte i København, så har de ikke behov for fagbevægelsens hjælp.

”Jeg er glad for at være hvor jeg er. Jeg har underskrevet min kontrakt frivilligt og det står mig frit for at forlade Ryanair, hvis jeg ikke kan lide at være her mere. Jeg forstår deres pointe, hvis vi fik de lønninger, som har været nævnt i medierne og hvis vi blev tvunget til at arbejde. Men det er ikke tilfældet,” fortalte den danske kaptajn Frederik, der har arbejdet i Ryanair i syv år – de sidste tre år i Billund inden han 1. juni flyttede til den nyåbnede base i København.

Det fagbevægelsen siger om arbejdsvilkårene for de ansatte på CPH-basen er ikke korrekt, understregede flere af de Ryanair-ansatte.

”Vi føler os ikke repræsenterede af fagforeningerne. Vi har læst nyhederne i Danmark ved hjælp af Google Translate. Men de ting, der bliver sagt om vores liv her er ikke sande,” fortalte portugiseren Luis, der er steward på basen i København. Han har været i Ryanair i seks år. De sidste tre år på basen i Billund, indtil han rykkede til den nyåbnede base i CPH for tre måneder siden.

”Hvis du vil kæmpe for vores rettigheder, så sørg for, at du er velinformeret og får oplysningerne fra os,” understregede Luis.

Den danske kaptajn Frederik ser ingen grund til at støtte op om fagbevægelsens kamp, når der i hans optik ikke er behov for at kæmpe for bedre vilkår.

”Når jeg ser på hvad der vigtigt for mig med hensyn til arbejdsvilkår, arbejdstimer og hvad der kommer ind på min bankkonto, og jeg samtidig kan se, at de vilkår er magen til vilkårene i andre selskaber, så ser jeg intet behov for at kæmpe for bedre vilkår,” forklarede Frederik.

Har ikke spurgt os
Flere af de ansatte oplyste, at Flyvebranchens Personale Union slet ikke har henvendt sig til dem for at høre, om fagforeningen skal kæmpe for bedre vilkår for dem.

”Ingen har henvendt sig til os. De har ikke spurgt os,” forklarede den slovakiske stewardesse Veronica, der har været i Ryanair i fem år. For tre år siden kom hun til basen i Billund. Her mødte hun Luis. De blev kærester og flyttede i foråret i år sammen til den nye base i København.

”Hvilken troværdighed har en organisation, der slet ikke har spurgt os?” spurgte Luis retorisk og fortsatte:

”Nogle siger at vi ikke er ordentligt lønnede og at vi arbejder under slavevilkår. Det matcher ikke med det liv vi lever. Så hvorfor skulle jeg gå til nogle fagforeninger, som helt har mistet deres troværdighed hos mig.”

Hvis forholdene i Ryanair var så dårlige, som fagbevægelsen hævder, så var hun søgt et andet sted hen, pointerede Veronica.

”Jeg betragter mig selv som godt nok uddannet og klog nok til at finde et andet job, hvis jeg ville. Men jeg elsker luftfart og at have dette job. Jeg kunne have søgt arbejde i et hvilket som helst selskab med den erfaring jeg har, men jeg er stadig her,” forklarede Veronica.

Hjemme hver dag
De tre danske piloter pointerede flere gange, at basen i København giver dem mulighed for at arbejde i nærheden af deres familie og have et almindeligt liv med kone og børn i Danmark.

”Det handler ikke kun om penge. Det handler også om livskvalitet. At være hjemme hver dag. Det er meget vigtigt for os med små børn. Jeg tror ikke du kan finde noget andet flyselskab i Danmark eller Skandinavien, hvor man kan være hjemme hver dag,” understregede kaptajnen Peter, der har været i Ryanair i 10 år – de sidste tre år på basen i Billund. 1. juni rykkede han til basen i København, hvor familien bor.

”Jeg har arbejdet i Spanien og Italien og haft familien med mig. Nu har vi besluttet at flytte hjem til Danmark. Min datter går i børnehaveklasse her, så for mig er det i København jeg ønsker at være,” understregede Peter.

Det samme var budskabet fra den danske styrmand Michael,

”København er min hjemby. Det er her jeg ønsker at bo. Jeg betragter mig selv som dansker. Jeg kan godt lide at være her og jeg ønsker at bidrage til det danske samfund. Jeg vil gerne lade folk vide, at vi også er danskere. Vi kommer ikke fra andre lande og forsøger at dumpe lønninger,” sagde Michael, der startede i Ryanair for et år siden på basen i Porto. Da Ryanair annoncerede åbningen af en base i København, var Michael den første til at søge om at blive overflyttet til den nye base.

Går smilende gennem lufthavnen
Lønnen i Ryanair klager de danske piloter ikke over.

”For mit vedkommende er det bedre, end hvad jeg ville kunne få ved et hvilket som helst andet flyselskab med base i København,” fastslog Peter.

Det gør kabinepersonalet heller ikke.

”Til min store overraskelse, efter at have hørt alle disse nyheder, så fandt jeg ud af, ved at tale med folk fra andre flyselskaber i Københavns Lufthavn, at vores løn er den samme eller bedre, end hvad vores kolleger får i andre flyselskaber. Vi er dem, der går smilende gennem lufthavnen hver dag,” sagde Luis.

Luis og Veronica forklarede, at de ikke har svært ved at klare sig i Danmark med de lønninger, som de får i Ryanair.

”Vi købte en bil den første uge i Billund. Vi havde en fin lejlighed der med have. Det er selvfølgelig svært at finde en lejlighed i København, men sådan er det for alle. Vi har ikke haft nogle problemer. Og vi ville ikke være her, hvis ikke vi ønskede det. Vi kunne vælge et hvilket som helst andet job og andre levevilkår. Men jeg kan lide det her, og jeg har ingen problemer med min løn,” understregede Veronica.

Folks liv på spil
Kæresteparret, der sad på hver sin side af Ryanair-boss Michael O’Leary, var ikke egentlig ikke meget for at stille op og møde de 25-30 danske journalister, som var dukket op til pressemødet.

”Vi kan faktisk ikke lide kameraer og den slags. Men dette selskab har et ansigt. Vi er selskabets ansigt. Det er ikke et logo. Folks liv står på spil her. Veronica og jeg havde ikke lyst til at komme her, men vi kom for de danske piloters skyld. De har familie her, og vil gerne have en chance for at flyve fra en base tæt på deres hjem,” forklarede Luis.

Nogle af de ansatte på basen i Københavns Lufthavn overvejede på et tidspunkt at anlægge en erstatningssag mod FPU og LO, hvis basen i Københavns Lufthavn bliver lukket, og de ansatte bliver tvunget til at flytte til en anden base.

”Nogle af os flyttede hertil, fordi vi virkelig gerne ville etablere os her. Nogle af os har investeret meget i det (at flytte til København, red.) og derfor var der på et tidspunkt diskussioner om det. Nogle mister meget. Jeg mener ikke penge, men familier og liv, som de allerede har etableret her, inklusiv os,” forklarede Veronica med henvisning til hende og kæresten Luis.

Opretholder ruter
På pressemødet erklærede O’Leary sig parat til at droppe lukningen af basen i Københavns Lufthavn på tirsdag i næste uge. Det kræver dog, at fagbevægelsen undlader at lave sympatikonflikt mod de Ryanair-fly, som fra onsdag vil komme flyvende ind til København fra andre Ryanair-baser.

For mens basen lukker, så opretholder Ryanair de fire ruter, som selskabet i dag har ind og ud af Københavns Lufthavn, ligesom de holder fast i planerne om at åbne yderligere 10 ruter i løbet af i år.

(Fra venstre) Kaptajn Frederik, kabineansat Luis, Ryanair-direktør Michael O’Leary og stewardesse Veronica mødte de danske medier ved et pressemøde tirsdag i København. Ryanair ønskede ikke at oplyse efternavnene på de ansatte. Foto: Andreas Krog.