I sidste måned sendte Lufthansa det sidste Boeing 737-500 fly på pension. Om et halvt år er det planen, at også de større 737-300 følger trop.
Rejsende på især Lufthansas danske rute mellem Frankfurt og Billund har ofte kunnet se et Boeing 737-fly fra det tyske selskab rulle ind til gaten inden afgang. Særligt i rutens første leveår. Men efterhånden har nyere Airbus-fly taget over, og sådan bliver det snart på hele Lufthansas rutenet, for 737’erne skal pensioneres.
”Ifølge de seneste planer, forventer vi, at vores 737-300 vil være i drift til og med dette efterår,” siger Boris Ogursky, talsperson for Lufthansa, til CHECK-IN.dk.
Han præciserer dog, at der ikke er fastlagt nogen specifik dato for flytypens endelige exit.
De nuværende 737’ere hos Lufthansa er med en alder på op til 25 år blevet for gamle og uøkonomiske og skal derfor afløses af nyere og mere økonomiske Airbus A320-fly, der i dag udgør kernen i Lufthansas Europa-flåde.
737-flyets skaber
Den Airbus-dominerede Lufthansa-flåde til trods betegner flyselskabet selv 737-flyene som sin ”trofaste arbejdshest,” og med god grund. For 737 har været at finde i Lufthansas flåde lige siden der overhovedet var noget, der hed Boeing 737.
Det var på opfordring fra Lufthansa, at Boeing udviklede 737-100, og siden lanceringen i 1968 har der været Boeing 737-fly at finde i Lufthansas flåde.
Lufthansa modtog den første 737-300 i 1986, og i 1990 fulgte 737-500 til at varetage rollen som ”cityhopper”.
Med bare 120 sæder har 737-500 hidtil været det mindste medlem i Lufthansas egen flåde, hvor selskabet har lagt produktionen med færre sæder ud til underleverandører. I fremtiden bliver det mindste Lufthansa-fly i stedet Airbus A319, som i Lufthansa-regi er indrettet med 136 sæder.
Lufthansa har på nuværende tidspunkt syv 737-300 fly tilbage i flåden.