- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

21 russiske flyselskaber på EU’s sorte liste

EU-Kommissionen har ajourført listen over flyselskaber, der ikke må benytte luftrummet over medlemslandene grundet bekymringer for sikkerheden. 21 russiske selskaber er nu udelukket.

Den verserende krig i Ukraine har haft store konsekvenser for en del russiske flyselskaber, da selskaberne via sanktioner fra blandt andet EU og USA er blevet udelukket fra at benytte en del af verdens luftrum.

Derudover er aftaler om leasede fly også blevet annulleret, en del af den leasede flåde beslaglagt og sanktionerne har ligeledes forhindret blandt andet flyproducenterne Airbus og Boeing i at levere reservedele til brug ved vedligehold og reparationer af flyene.

Som modtræk til sanktionerne fra den vestlige verden har styret i Rusland vedtaget en ny lov, der gør at leasede fly fra udenlandske selskaber, der tidligere eksempelvis har været registreret på Bermuda, har kunne omregistreres sådan, at flyene fremover er på russisk register.

Loven betyder, at flyene bliver sværere at beslaglægge samt, at det fremover vil være de russiske myndigheder, der afgør, hvorvidt flyene er luftdygtige, men det har ført til bekymringer over sikkerheden hos EU-Kommissionen, der derfor har opdateret den sorte liste over flyselskaber, som ikke må gøre brug af unionens luftrum.

Ikke endnu en sanktion
EU-Kommissionen oplyser, at beslutningen om at sætte en del af de russiske flyselskaber på listen er truffet på baggrund af netop den lov, som tillader omregistrering, da den betyder, at flyene kan fortsætte i driften uden gyldige luftdygtighedsbeviser.

Det er et brud på de sikkerhedsstandarder, som flyselskaberne skal leve op til. Der er dog intet politisk i beslutningen, udtaler EU’s transportkommissær Adina Vălea.

“De russiske luftfartsmyndigheder tillader, at russiske flyselskaber benytter hundredvis af leasede fly uden et gyldigt luftdygtighedsbevis. De pågældende russiske flyselskaber har bevidst gjort det i strid med de relevante internationale sikkerhedsstandarder. Dette er ikke kun et klart brud på konventionen om international civil luftfart, men det udgør også en umiddelbar trussel mod sikkerheden.”

”Selvom beslutningen kan ses i konteksten af Ruslands uprovokerede og uberettigede militære aggression mod Ukraine, vil jeg gerne gøre det krystalklart, at denne beslutning ikke er endnu en sanktion mod Rusland. Den er udelukkende taget på baggrund af tekniske og sikkerhedsmæssige årsager. Vi blander ikke sikkerhed sammen med politik,” lyder det fra transportkommissæren.

Sikkerhedsudfordringer bekymrer
Den sorte liste omfatter i øjeblikket i alt 117 flyselskaber fra hele verden, der er udelukket fra luftrummet, fordi EU ikke mener, at sikkerheden er i orden. Et flyselskab kan ende på listen, hvis ikke flyene i flåden lever op til de fastsatte og godkendte sikkerhedsstandarder, som benyttes.

Flyselskaberne på listen fordeler sig på 90 selskaber fra 15 forskellige lande, der er udelukket grundet manglende fokus på sikkerhed fra luftfartsmyndighederne i landets side.

Derudover omfatter den sorte liste også de 21 flyselskaber fra Rusland samt seks andre flyselskaber, der er blevet frataget muligheden for at benytte luftrummet grundet såkaldte ”alvorlige” udfordringer med flysikkerheden, oplyser EU-Kommissionen.

Flyselskaber fra flere lande er på listen
De seks udelukkede flyselskaber, der ikke stammer fra Rusland, er Avior Airlines fra Venezuela, Blue Wing Airlines fra det sydamerikanske land Surinam, Iran Aseman Airlines, Iraqi Airways, Med-View Airlines fra Nigeria samt Air Zimbabwe.

Derudover er det mellemøstlige flyselskab Iran Air samt Air Koryo fra Nordkorea underlagt særlige restriktioner sådan, at de kun må beflyve luftrummet med visse flytyper. De 21 russiske flyselskaber på den sorte liste er:

Aurora Airlines, Aviastar-TU, Izhavia, Yakutia Airlines, RusJet, UVT Aero, Siberia Airlines, Smartavia, IrAero Airlines, Ural Airlines, Alrosa Air Company, NordStar Airlines, RusLine, Yamal Airlines, Nordwind Airlines, Aircompany Ikar, Pobeda Airlines, Aeroflot, Rossiya Airlines, Skol Airlines samt Utair.

 

Relaterede artikler:

Russiske flyselskaber kan atter flyve til 52 lande

Ekspert: Russisk flylov i strid med to konventioner

Det kan blive farligt at flyve med russiske selskaber