Lufthansa modtager i år 23 nye fly. Syv af flyene kommer i den kommende måned frem mod sommerfartplanens ikrafttræden.
Lufthansa er i fuld gang med en omfattende flådefornyelse. Tempoet er ikke lige så højt som hos de fremadstormende mellemøstselskaber Emirates, Qatar Airways og Etihad, der dyster om at lægge den ene kæmpeordre hos Boeing og Airbus efter den anden.
Men der er heller ikke tale om total sneglefart. Således modtager Lufthansa i år ikke mindre end 23 nye fly. Og ikke mindre end syv af flyene ankommer i den kommende måned, så de er klar til sommertrafikprogrammet.
Langt fra en succes
Mandag landede den 10. af de i alt 19 Boeing 747-8 jumbojets, som Lufthansa har bestilt, i lufthavnen i Frankfurt. Det er en flytype som langt fra kan kaldes en salgssucces. Som fragtfly er det rimelig populært, men som passagerfly er det kun blevet til 40 bestillinger.
Yderligere to Boeing 747-8 fly kommer fra Boeings fabrikker nær Seattle i USA til Tyskland i de kommende uger. Fra Airbus-fabrikkerne i Toulouse og Hamborg kommer desuden en Airbus A380, en Airbus A330 og to Airbus A320. Dertil kommer en lille Airbus A319 til datterselskabet Germanwings og et Boeing 777F fragtfly til Lufthansa Cargo.
100 neo-fly
Flyselskaberne i Lufthansa Gruppen vil frem mod år 2025 modtage i alt 261 nye fly. Det drejer sig blandt andet om fire Airbus A380, 25 Airbus A350XWB og 34 Boeing 777X til Lufthansa samt seks Boeing 777-300ER og 30 Bombardier C-serie fly til Swiss.
Derudover har gruppen blandt andet bestilt i alt 100 Airbus A320neo og Airbus A321neo, der er udstyret med nye mere brændstofeffektive motorer. De bestillinger er suppleret med 45 traditionelle A320 og A321-fly.
Ved siden af indfasningen af de nye fly arbejder Lufthansa med en opgradering af business class-kabinerne på sine langdistancefly.