25 år med Albatrossen

Fredag den 7. januar kan rejsearrangøren Albatros fejre 25 års fødselsdag. Det hele startede med campingsafari i Afrika, men i dag spænder produkterne fra et lejet skib på Grønland til egen safari-lodge i Afrika. Et rejsebureau med ‘hjerte, hjerne og holdning’, som direktør Søren Rasmussen kalder det.

Denvelkendte Lille-Palle sang“Flyv ikke højere, end vingerne bærer“ kender alle omkvædet på. Men den skulle i stedet hedde “Flyv endelig højere end vingerne bærer“, når talen falder på den danske rejsearrangør Albatros, der fredag den 7. januar kan fejre 25 års fødselsdag.

Da bureauet så dagens lys tilbage i januar 1986 – og blev døbt Albatros – hentydede det til en relativt lille fugl med et enormt vingefang.

Det var også betegnede for bureauets start, der startede i beskedne rammer. Det første rejsekatalog blev produceret mellem jul og nytår 1985/86. “Produceret er nu så meget sagt, fordi det blev skrevet med en IBM kuglehovedmaskine og affotograferet medmine stavefejl og skæve ‘Letraset’ overskrifter direkte til tryk,“ fortæller direktør Søren Rasmussen.

Det varprimært campingsafari i Afrika, der var på programmet. Trods camping i ordets heltbogstaveligste forstand,lykkedes detat sælge lidt bedre end forventet, hvorefter vejen var banet til nye tiltag.

I løbet af få år, bredte Albatros sig til alle kontinenter, fra pol til pol, fra Antarktis til Nordgrønland, fra USA og Canada til Mexico og Ildlandet, fra St. Petersborg og Lofoten til Kamchatka, Kina, Tibet og Indien, fra Cairo til Cape Town,og fra Vietnam og Laos til Australien, New Zealand og Sydhavsøerne.

“Vi udviklede efterhånden den særlige Albatrosrejse. Et unikt koncept båret af dygtige rejseledere og et særligt gennemtænkt indhold, som man skal have oplevet for at forstå betydningen af,“ fortæller Søren Rasmussen.

Albatros har undervejs i selskabets 25-årige historie gjort flere turistmæssige landvindinger. Som de første sejlede bureauet med lejet skib ind i Nordvestpassagen til Danmarkshavn eller Hans Ø. Herudover har Albatros byggetderes egenbæredygtige hotel-lodge (Karen Blixen Camp), således at bureauet kan tilbyde en førsteklasses safari, og samtidigt gøre en hel masse for miljø, naturbeskyttelse og den lokale befolking. Søren Rasmussen understreger, at bureauet derigennem bliver en aktør med “hjerte, hjerne og holdning.“

I jubilæumsåret har Albatros en række nyheder og små overraskelser på programmet. Eksempelvis rejser til ø-riget Andamanerne mellem Indien og Thailand, opera på Masada, Svalbard med eget skib (Clipper Adventure), Uzbekistan og Vestkina på den gamle Silkevej, På sporet af Hemingway, Verdens mest eksotiske natur – og strandferie i Mozambique, Orient Expressen og meget mere.

“2010 har været et rigtigt godt år. Det bedste nogensinde. Vi har haft flest ude at rejse, maksimal tilfredshed, og den nederste linje er såmænd også fulgt godt med,“ fortæller Søren Rasmussen.

Og Albatros har da også for vane at tjene penge – gode penge. I perioden fra 2005 – 2009 har selskabet samlet tjent over 80 millioner kroner. I senest offenliggjorte regnskab fra 2009 var overskuddet på næsten 16 millioner kroner ud af en omsætning på 380 millioner kroner.

Dermedburde der være mulighed for at kunne fejre de første 25 år i markedet uden at skulle kigge for dybt i lommerne.

Foto: Direktør Søren Rasmussen og hans medarbejderekan fredag den 7. januar 2011 fejre 25 års fødselsdag for Albatros Travel.