38 kommuner ejer lufthavne

Knap fire ud af ti kommuner kan kalde sig lufthavnsejere. Seks kommuner har deres helt egne lufthavne og én kommune er medejer af to lufthavne.

I morgen er der valg til kommunalbestyrelser, byråd og regionsbestyrelser landet over. Og det er ikke blot børnehaver, veje og skoler som vi skal vælge repræsentanter til at bestemme over. For i 38 af landets 98 kommuner indgår ejerskab af en lufthavn nemlig også i porteføljen af kommunale ansvarsområder.

Og hele seks steder i landet er en kommune eneejer af den lokale lufthavn. Det er tilfældet i kommunerne i Sønderborg, Esbjerg, Haderslev, Thisted, Hjørring og Ringkøbing-Skjern. Mest liv er der i lufthavnene i Sønderborg og Esbjerg, hvor der fortsat er regelmæssig rutetrafik. Mere sløjt ser det ud i Vojens, Thisted, Sindal og Stauning. Her er der ingen rutetrafik. Men i flere tilfælde danner lufthavnen ramme om værksteder og flyveklubber. Stauning Lufthavn huser sågar en af Ringkøbing-Skjerns største turistattraktioner, Danmarks Flymuseum.

Lollands internationale flyveplads
To steder i landet, på Fyn og på Lolland, er to kommuner gået sammen om at drive den lokale lufthavn. På Lolland ejer Lolland Kommune og Guldborgsund Kommune sammen det, de med store armbevægelser kalder Lolland-Falster Airport og betegner som ” Din internationale flyveplads på Lolland-Falster. Eneste flyveplads mellem Hamborg og København, tæt på motorvej og ny Femern forbindelse, med snart en af europas største arbejdspladser.” På trods af armbevægelserne, så er det småt med aktivitet i lufthavnen nær Holeby på det sydlige Lolland.

Den anden lufthavn med to kommunale ejere har også peppet sit navn lidt op. Det er naturligvis den tidligere Odense Lufthavn, der i dag kalder sig Hans Christian Andersen Airport efter Odenses berømte bysbarn, H.C. Andersen. Lufthavnen ejes af Odense og Nordfyns Kommuner. Kerteminde Kommune var tidligere med i ejerkredsen, men trak sig ud i 2011.

Ejer af to lufthavne
Når vi begynder at bevæge os lidt op ad i størrelserne af lufthavnene, så bliver ejerkredsene også bredere. I Aarhus Lufthavn udgøres ejerkredsen af fem kommuner. Det er Aarhus, Randers, Sydddjurs, Norddjurs og Favrskov. Hos rivalerne i Aalborg Lufthavn har man de seks nordjyske kommuner Aalborg, Jammerbugt, Rebild, Brønderslev, Frederikshavn og Vesthimmerland i ryggen.

I Danmarks næststørste lufthavn, Billund Lufthavn, sidder hele otte kommuner med ved bordet. Men styrkeforholdet mellem dem er meget forskelligt. Vejle Kommune sidder således på 34,3 procent af aktierne i lufthavnen, mens borgerne i Skanderborg Kommune kun ejer sølle 0,1 procent af lufthavnen. De øvrige seks ejere er Kolding, Billund, Horsens, Fredericia, Hedensted og Ikast-Brande kommuner.

I Karup Lufthavn står ni kommuner bag den skrantende lufthavn på heden. Det er Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Skive, Struer og Viborg Kommune.

Ikast-Brande Kommune står i den unikke position, at kommunen som den eneste i landet er medejer af hele to lufthavne, Billund og Karup. Ovenikøbet to lufthavne, som konkurrerer intenst om at få borgerne i kommunen til at benytte lufthavnen.

Kapitalfond for bordenden
Lufthavnen på Bornholm er ejet af staten, mens lufthavnene i Roskilde og Kastrup er samlet i Københavns Lufthavne A/S. Staten ejer knap 40 procent af selskabet, men for bordenden sidder en australsk kapitalfond og en canadisk pensionskasse.

Herudover er en lang række mindre flyvepladser ejet af den lokale kommune. Det gælder blandt andet for Lindtorp ved Herning og flyvepladsen på Læsø.

Lolland Falster Airport set fra luften.