Boeing 737 MAX 8 har savtakket motorskjold bagtil, hvilket en Boeing 737-800 ikke har. Foto: Boeing

737 MAX-certificering undersøges

Det amerikanske transportministerium undersøger nu luftfartsmyndighedernes godkendelse af Boeing 737 MAX. FAA under mistanke for at overlade godkendelsen af flyet til Boeing.

Presset på de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, vokser dag for dag, efter at en række internationale medier kan rapportere om en angiveligt tvivlsom godkendelsesprocedure af Boeing 737 MAX-flyet.

Avisen The Seattle Times fra Boeings hjemby offentliggjorde forleden en artikel, hvori det fremgår, at ledende medarbejdere i FAA pressede myndighedens egne ingeniører til at overlade typegodkendelsen af 737 MAX til Boeing selv.

Flere afgørende fejl
Samtidig siger avisens kilder, der alle sammen ønsker at være anonyme, at den oprindelige sikkerhedsanalyse, som Boeing leverede til FAA for det nye flyvekontrolsystem på MAX-flyene, havde flere afgørende fejl. Det er den rapport, der blev anvendt til at certificere flyet.

Analysen undervurderede ifølge The Seattle Times blandt andet det nye Maneuvering Characteristics Augmentation Systems (MCAS) evne til at rette flyets næse nedad i tilfælde af et stall. Da flyet blev sat i drift, var MCAS i stand til at dreje højderoret fire gange mere nedad end angivet i den oprindelige sikkerhedsanalyse.

FAA-kontorer undersøges
De oplysninger har ifølge et andet amerikansk medie, The Wall Street Journal, fået det amerikanske transportministerium til at indlede en undersøgelse af to FAA-kontorer i Seattle. Det ene kontor er ansvarlig for certificering af nye fly, mens det andet fastsætter uddannelseskrav og godkender uddannelser.

FAA-medarbejdere på de to kontorer har efter sigende fået besked om at gemme alle e-mails, rapporter og interne meddelelser, der relaterer sig til 737 MAX-certificeringsprocessen samt til FAA’s beslutning om at undlade at stille krav om flysimulatortræning til piloter, der overgår fra ældre modeller af 737 til MAX.

Ikke første gang
Og ifølge The Seattle Times er det langt fra første gang, at FAA har overladt væsentlige dele af typecertificeringerne til Boeing selv. Helt tilbage i 1995 dokumenterede avisen, at FAA overlod en stor del af certificeringsprocessen af Boeing 777 til flyfabrikken.

Boeing kontrollerede ifølge avisen ikke kun alle tests af 777’eren fra start til slut, men fik også afskærmet processen fra offentligheden ved at hævde, at der var behov for at beskytte forretningshemmeligheder. FAA støttede endda Boeing, da flyproducenten afviste at offentliggøre den komplette liste over de tests, som 777’eren gennemgik i forbindelse med certificeringen.

Dengang stillede kritikere spørgsmålstegn ved, om en certificering anført af producenten kunne overse eller se bort fra vigtige sikkerhedsspørgsmål. Kritikere undrede sig også over, om beslutningen om at tillade, at Boeing ledte certificeringsprocessen, var delvist begrundet i Boeings finansielle behov for at overholde leveringsfristen overfor 777’erens lanceringskunde, United Airlines.

Relaterede links

Sorte bokse viser ligheder i to MAX-ulykker

Sådan adskiller 737 MAX sig fra ældre 737-fly

Donald Trump har groundet Boeing 737 MAX-flyene