Ryanair går netværksselskaberne i bedene

Klassens normalt frække dreng, Ryanair, kopierer nu netværksselskabernes service og gør det muligt at reservere plads i hele flyet.

Ryanair går nu ”all-in” i justeringen af en central del af deres servicekoncept. Således blev det fra lørdag muligt at forhåndsreservere et hvilket som helst sæde i Ryanairs Boeing 737-800 fly. Dermed er selskabet 100 procent på linje med de netværksselskaber, som selskabet gennem årene ellers har forsøgt at distancere sig fra ved at have så skrabet et servicekoncept som muligt. Et koncept, hvor ingen på forhånd vidste hvor de skulle sidde. Men det er slut nu.

Tilbage i efteråret startede Ryanair med at tilbyde reservation af sæder på de første to rækker og rækkerne ved nødudgangene på 100 udvalgte ruter. I 2012 blev det udvidet til alle Ryanair-flyvninger. Og nu har man altså taget skridtet fuldt ud og åbnet op for sædereservation af alle 189 sæder i flyene.

Ryanair holder dog fast i en anden af hjørnestenene i sin forretning i det man opkræver penge fra dem, der ønsker at reservere et sæde. Reservation af sæder på de fem første rækker, række 16 og 17 samt række 32 og 33 koster 75 kroner, mens reservation af sæder på de øvrige rækker koster 15 kroner.

O’Leary i baggrunden
Muligheden for sædereservation i hele flyet er blot det seneste i en stribe af tiltag, som Ryanair har taget de seneste måneder for at forbedre kundeoplevelsen. Mest bemærkelsesværdigt var det, da selskabets karismatiske direktør, Michael O’Leary, frivilligt trak sig lidt i baggrunden og skruede ned for antallet af udfald mod konkurrenter og sågar kunder.

Redesign af Ryanairs hjemmeside samt sænkelse af en række gebyrer, er også en del af Ryanairs store charmeoffensiv. Endelig åbner selskabet i stigende grad baser i store primærlufthavne som Athen, Rom og Bruxelles. Dermed bevæger selskabet sig væk fra tidligere tiders mantra om kun at flyve til sekundære og tertiære lufthavne, som kun få eller slet ingen andre ruteflyselskaber opererede fra.