Yderligere to Boeing 787 Dreamlinere fra Norse skal flyve for indiske Indigo. Med seks fly på en damplease-aftale hos det indiske flyselskab vil mindst halvdelen af flåden være beskæftiget eksternt.
I november sidste år kunne norske Norse Atlantic Airways annoncere en intentionsaftale med det indiske flyselskab IndiGo om at damplease seks Boeing 787 Dreamlinere. En damplease betyder, at flyet opereres af Norse og dette selskabs piloter, mens kabinepersonale fra IndiGo står for passagerservice i kabinen på flyet.
Aftalen er vigtigt for Norse, der siden etableringen i begyndelsen af 2021 har tabt ikke mindre end tre milliarder kroner trods gunstige leasingaftaler, der blev indgået under coronapandemien, hvor leasingselskaberne var pressede.
Aftalen med Indigo startede den 1. marts i år med foreløbigt et fly, og i løbet af andet halvår skal yderligere tre fly til IndiGo.
Men nu meddeler Norse, at der er indgået en fast aftale om de sidste to fly, således at man kommer op på seks Dreamlinere i operation. Det er hensigten at de sidste to Dreamlinere skal til Indien i begyndelsen af 2026 på en aftale, der løber i minimum seks måneder og op til 18 måneder.
“Denne aftale repræsenterer en vigtig milepæl i vores samarbejde med IndiGo og forstærker vores partnerskab med et af verdens førende flyselskaber. Wetlease-aftalen med i alt seks fly betyder, at vi yderligere styrker vores strategiske og finansielle position i et volatilt marked,” siger Bjørn Tore Larsen, der er CEO og grundlægger af Norse Atlantic Airways.
Seks af 12 fly opereres eksternt
Med aftalen vil mindst halvdelen af flåden på 12 Boeing 787 Dreamlinere være beskæftiget eksternt, mens Norse vil trække noget af kapaciteten væk fra det transatlantiske marked, der er stærkt konkurrencepræget og har været en af årsagerne til, at det har været vanskeligt at få rentabilitet i forretningen.
Årsagen til, at IndiGo har valgt midlertidigt at sikre sig flykapacitet fra Norse, hænger sammen med, at man ønsker at igangsætte langdistanceruter til Europa. Men selskabet har ikke selv langdistancefly i flåden med undtagelse af tre Boeing 777-300ER, der er wetleaset fra Turkish Airlines.
Derimod venter IndiGo på leveringen af 30 Airbus A350-900, hvor de først fly ventes at ankomme i 2027.
Aftalen mellem Norse Atlantic Airways og IndiGo har ifølge tidligere børsmeddelelser en samlet værdi på 462 millioner dollars, eller hvad der svarer til lidt mindre end 3,1 milliarder kroner.
Relaterede artikler:
Norse vil fokusere på mere faste ACMI-aftaler